Let op: verbouwingswerkzaamheden in de leeszalen

Van november tot en met januari vinden er in de leeszalen werkzaamheden plaats, waarbij het tapijt vervangen wordt. Dit heeft invloed op uw bezoek. Gedurende de hele verbouwingsperiode kunnen wij maximaal 30 bezoekers ontvangen in onze tijdelijk ingerichte studiezaal. Op deze pagina vindt u alle informatie met betrekking tot uw bezoek. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op, via onze contactpagina of via Facebook of Twitter.

Kan ik komen studeren met eigen studiemateriaal?

Vanwege het beperkte aantal plekken bieden wij uitsluitend werkplekken voor bezoekers die onze collectie komen raadplegen. U kunt dus niet komen studeren met eigen studiemateriaal.

Moet ik nog steeds een werkplek reserveren?

Wij adviseren u om van tevoren via de website uw werkplek te reserveren. Wij kunnen niet garanderen dat er zonder reservering een werkplek voor u is. U kunt alleen een werkplek reserveren als u gebruik komt maken van onze collectie. Vraag collectiemateriaal tijdig aan via de catalogus. Voor een bezoek aan de studiezaal Bijzondere Collecties stuurt u een e-mail naar ibl@kb.nl. (Zie toelichting hieronder)

Ik wil materiaal zien van de Bijzondere Collecties, hoe werkt dat?

Om de Bijzondere Collecties te raadplegen hoeft u niet te reserveren via het reserveringsformulier. Stuur uiterlijk twee werkdagen van tevoren een e-mail naar ibl@kb.nl. Vermeld daarin de datum en het tijdstip van uw bezoek, uw naam en uw pasnummer. Onze medewerkers nemen vervolgens contact met u op.

Kan ik achter een computer werken?

U kunt alleen met uw eigen laptop werken. Wij bieden de gehele verbouwingsperiode geen computers aan om op te werken. Wel zijn er twee computers beschikbaar om Delpher en andere digitale bronnen te raadplegen.

Kan ik in de tijdelijk ingerichte studiezaal in volledige stilte werken?

Wij kunnen niet garanderen dat het volledig stil zal zijn in de tijdelijke studiezaal, omdat er elders in het pand werkzaamheden plaatsvinden. Uiteraard doen wij wel ons best om de stilte waar mogelijk te waarborgen.

Blijft de KB de hele verbouwingsperiode open?

Van maandag 21 december 2020 t/m vrijdag 1 januari 2021 (kerstvakantie) zijn wij gesloten. Hebt u in die weken onverhoopt toch iets nodig uit onze collectie? Stuur dan een e-mail met uw verzoek naar ibl@kb.nl. Wij kijken dan wat wij voor u kunnen betekenen.

Ik heb iets nodig wat volgens de catalogus op de leeszaal staat, kan ik hier gewoon bij?

Vanwege de verbouwingswerkzaamheden zijn de boeken in de leeszalen de gehele periode niet beschikbaar. Van de meeste leeszaalexemplaren staat ook een exemplaar in ons gesloten magazijn. U kunt dit gewoon aanvragen via onze catalogus.

Kan ik gebruik maken van de print-, scan- en kopieerfaciliteiten?

Voor bezoekers met een jaarpas blijft het mogelijk om vanaf uw eigen laptop te printen en te scannen. Om van de print, scan en kopieerfaciliteiten gebruik te maken dient u een werkplek te reserveren.

Ik heb digitale bronnen nodig die alleen op het netwerk van de leeszalen in te zien zijn, kan dat?

Het raadplegen van digitale bronnen valt onder collectiegebruik. U bent van harte welkom om met uw eigen laptop onze digitale bronnen te komen raadplegen. Daarnaast bieden wij twee computers aan waarop onze digitale bronnen en Delpher beschikbaar zijn. U dient hiervoor een werkplek te reserveren.

Ik wil microfiches bekijken op de microzaal, kan dat?

Gedurende de gehele verbouwingsperiode is de microzaal niet toegankelijk. Hebt u toch iets nodig van de microzaal? Neem contact met ons op via het contactformulier.

Gelden er extra hygiƫnemaatregelen?

Wij gaan er vanuit dat u de richtlijnen van het RIVM opvolgt. Daarnaast vragen wij u om uw handen met water en zeep te wassen voordat u de collectie raadpleegt. Gebruik geen ontsmettende handgel, dit is schadelijk voor de collectie.

Moet ik een mondkapje dragen?

Vanaf 1 december is een mondkapje dragen verplicht in de openbare ruimtes van de KB. In de leeszaal geldt het dringende verzoek om een mondkapje te dragen als u niet aan een werkplek zit.

Kan ik nog steeds uitleenbare boeken komen ophalen?

Als u boeken hebt aangevraagd die mee naar huis mogen bent u van harte welkom om deze te komen ophalen. U hoeft hiervoor niet te reserveren. Wij kunnen uitleenbare boeken ook naar uw huisadres sturen, hier zijn kosten aan verbonden. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Kan ik uitleenbare boeken komen terugbrengen?

U kunt uw boeken inleveren bij de retourbrievenbus achter de draaideur op de eerste verdieping. Wij houden deze drie dagen in quarantaine voordat ze in het magazijn teruggeplaatst worden. U hoeft hiervoor niet te reserveren.

Waarom zijn deze werkzaamheden nodig?

Het huidige tapijt is aan vervanging toe. De levensduur is al enige tijd verstreken en op meerdere plekken is er sprake van (ernstige) slijtage. De vervanging doen wij op een verantwoorde en duurzame manier. In het kader van duurzaamheid is er gekozen voor 100% recyclebaar tapijt en de leverancier zal het oude tapijt op een circulaire manier verwerken.

Wat levert het op voor de bezoekers?

Er ligt straks in de gehele leeszaal nieuw tapijt. Om dit te bewerkstelligen moet 5 kilometer boeken worden ingepakt en 1145m2 boekenkasten worden verplaatst, waarna 20.000 tapijttegels kunnen worden gelegd. Een klus die om een behoorlijke (tijds)inspanning vraagt. Het eindresultaat is een mooie nieuwe vloer in een unieke kleur in de gehele leeszaal!