Kunstenaar Didier Mutel opent een van zijn boeken
23 april 2015 Paul van Capelleveen Boekkunst en geïllustreerde boeken

Donderdag 19 maart kwam Didier Mutel vanuit Parijs op bezoek in de KB om voor de Collectie Koopman enkele boeken af te leveren en een geschenk te overhandigen. Een van de eerste boeken die hij maakte ontbrak in de collectie, namelijk een editie van Arnold Zweigs verhaal Amok ou Le fou de Malaisie (1992).

Didier Mutel opent Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel opent Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel opent Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel opent Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]

Doodskist

Het boek heeft een ongewoon formaat, dat om verschillende redenen gekozen is. Ten eerste is er een relatie met de gebeurtenissen in het verhaal. Aan het einde daarvan wordt uit het ruim van een passagiersschip een doodskist van boord gehesen. Op dat moment werpt een meereizende arts zich op de kist, waarna kist en dokter in het water verdwijnen en niet meer kunnen worden teruggevonden. De kist bevat het lijk van een vrouw die voor een abortus bij de arts was gekomen. Die had de ingreep geweigerd,waarna zij te rade ging bij een plaatselijke genezer - het verhaal speelt in de tropen - en zij stierf onder erbarmelijke omstandigheden. De arts beloofde haar in haar laatste momenten dat hij de doodsoorzaak voor haar man verborgen zou houden - en dit was de manier waarop hij zijn belofte inloste.

Didier Mutel en Paul van Capelleveen bekijken Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel en Paul van Capelleveen bekijken Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel met Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]
Didier Mutel met Amok, Koninklijke Bibliotheek, 19 maart 2015 [Foto: Theo de Nooij]

De vorm van het boek en de loden verpakking zinspelen op de plot. Maar het formaat van het boek houdt ook verband met de boeken die Mutel ná deze editie maakte en die hij al in voorbereiding had, als eerste de Engelstalige en Franstalige edities van R.L. Stevenson's verhaal The strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde en Le cas étrange du Dr Jekyll et de M. Hyde (1994). Wie de twee edities van dit boek naast elkaar legt, ziet precies het formaat van Amok voor zich.

Krassen

Didier Mutel schonk de Collectie Koopman zijn eerste echte boek, gedichten van Saint-John Perse met 36 zeefdrukken van Mutel: Oiseaux 1991), een boek dat verticaliteit als thema heeft. Tot slot legde Didier nog even uit dat de verbroken zegels van de loden cassettes mogelijk krassen zullen maken op de loden omslagen - als het boek terug wordt geschoven in de cassette. Maar dat hoort erbij en zo krijgt elk exemplaar zijn eigen sporen op de omslag, en daarmee zijn eigen identiteit en geschiedenis van beschadigingen.

Lees meer blogs over dit thema: