‘Digitaal onderzoek is als het pellen van een ui’
9 oktober 2017 Inge Angevaare Digitale geesteswetenschappen

De digitale krantenbank van de KB is geliefd bij onderzoekers. Er zitten maar liefst 11 miljoen krantenpagina’s in die onderzoeksvragen kunnen beantwoorden. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Hoe kom je van een bak kranten tot een proefschrift?

Melvin Wevers is een paar weken geleden gepromoveerd op het proefschrift Consuming America. Hij wilde weten hoe er in Nederland de afgelopen eeuw werd gedacht over de Verenigde Staten, en dan speciaal toegespitst op consumentenproducten. Daarvoor onderzocht hij de KB-kranten, als researcher-in-residence bij de afdeling Onderzoek. Over de resultaten van dat onderzoek valt elders genoeg te lezen (zie onderaan). Ik was nieuwsgierig naar het hoe. Is dat uit te leggen – ook aan niet-specialisten? Ik vroeg het Melvin.

Alles begint bij het definiëren van de zoektermen

Zoekresultaat met behulp van SIAMESE

Zoekresultaat met behulp van SIAMESE

Werken met kranten roept nieuwe vragen op

Mijn proefschrift is nu klaar, maar eigenlijk zit in ieder resultaat een nieuwe vraag. Zo heb ik niet gewogen of een artikel op de voorpagina stond of op bladzijde 10. Soms vraag je je ook af wiens stem je onderzoekt als je kranten digitaal “leest”. Want kranten richten zich op wat nieuw en bijzonder is, niet op wat gewoon is. Daarom moet je je net breder uitwerpen en dieper in de teksten duiken dan alleen naar de krantenkoppen of de centrale boodschap in een artikel. In mijn geval werd Amerika soms op slinkse wijze gerepresenteerd in artikelen die helemaal niet expliciet over het land gingen. Ook zijn advertenties een rijke bron, die je een blik geven op de wensen en verlangens van consumenten in het verleden. Producenten speelden hier slim op in en vergrootten deze sentimenten uit in slogans en productbeschrijvingen.’

Meer weten

Reageer op deze blog

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.