Verrassend bezoek aan onze KB-Lab website
22 mei 2017 Lotte Wilms Digitale geesteswetenschappen

Je lanceert met trots een nieuwe website en dan begint het grote afwachten. Hoeveel mensen weten de website te vinden en wie zijn het? In de bezoekcijfers zie je soms een intrigerende piek, een die je niet zo maar kunt verklaren.

Op 11 april lanceerde de KB een nieuwe website, lab.kb.nl. Het KB-Lab is een omgeving, zo is te lezen in het nieuwsbericht, waarin digitale geesteswetenschappers en andere belangstellenden experimentele applicaties en datasets afgeleid van de KB-collecties kunnen vinden voor grootschalig onderzoek in de databanken van de KB en Delpher. Het is – al zeggen wij het zelf - een prachtige website, maar wel voor een redelijk gespecialiseerd publiek, een ‘niche’.

Webstatistieken

Natuurlijk willen we heel graag weten of de nieuwe website ook aanslaat. Daar hebben we Google Analytics voor, een dienst die het bezoekersaantal en -gedrag van een website bijhoudt. Na een maand gaan we kijken. We hebben in die periode al ruim 800 bezoekers mogen verwelkomen, en daar zijn we blij mee.

Bezoekerspiek

Maar we verbazen ons een beetje over de hoge piek die rechts in de grafiek zichtbaar is. Waar komt die vandaan? Het blijkt te gaan om 9 mei en we zien daar zo’n 225 nieuwe sessies op lab.kb.nl. Hartstikke mooi natuurlijk, maar ik ben wel erg benieuwd waar al die mensen vandaan komen. Zijn we dan toch niet zo ‘niche’ als we denken?

Speurtocht naar de feiten achter de cijfers

Na een speurtocht door Google Analytics kom ik erachter dat 91,6% van deze nieuwe bezoekers rechtstreeks naar de website komen, dus niet via een link die we op Twitter plaatsten, of via een zoekmachine. In eerste instantie vind ik die uitkomst een beetje teleurstellend, want nu weet ik nog steeds niet wie deze grote groep mensen is.

Bezoekersgedrag

Wat kwamen deze mensen op het website doen? Zou ik daar iets uit op kunnen maken? Als ik inzoom op wat er is gebeurd op 9 mei zie ik dat de meeste bezoekers rond 12 uur binnenkomen. Wat was er dan om 12 uur? Ik had geen idee, dus klopte ik bij een collega aan die veel ervaring heeft met Google Analytics met de vraag of zij even mee wilde kijken naar de overzichten die ik nog niet had bekeken.

Wat was er speciaal op 9 mei 2017 om 12.00 uur?

Ik had vastgesteld dat deze bezoekerspiek op 9 mei 2017 is ontstaan, rond 12 uur, en dat de meesten via een directe link naar de website waren gekomen. Nu kon het natuurlijk zo zijn dat er een NL Alert was uit gegaan waar onze link per abuis in was terechtgekomen, maar erg waarschijnlijk was dat niet.

Waar kwam de link dan vandaan? Samen met mijn collega keek ik naar de andere overzichten in Google Analytics. Die leverden weinig extra informatie op over de herkomst van de bezoekers, maar lieten wel zien dat de bezoekers echt even rondneusden op de website voor ze weer verder het wereldwijde web op trokken. Uiteindelijk had mijn collega een idee: ‘Is op 9 mei niet de KB-Nieuwsbrief verstuurd?’. Een korte zoekopdracht in mijn eigen mailbox bevestigde dat de KB-Nieuwsbrief aandacht had besteed aan de lancering van het vernieuwde KB Lab.

Welkom nieuwsbriefleden!

Dit was geweldig nieuws. Onder de KB-Nieuwsbriefleden zijn dus 225 personen zo nieuwsgierig geworden van dit kleine stukje tekst dat ze een kijkje hebben genomen op onze website. We heten u hierbij van harte welkom en willen de uitnodiging graag open houden.

Blijf op de hoogte

Kijk af en toe eens even op de KB Lab-website om te zien wat het Digital Humanitiesteam doet, welke nieuwe datasets we hebben gemaakt of welke applicaties zijn ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers. En vanaf vandaag zullen we ook regelmatig een blog posten op deze KB-blogs, zodat we u af en toe een kijkje in de keuken kunnen geven en uw nieuwsgierigheid weer wat kunnen aanwakkeren.

Zie ook

Reageer op deze blog

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.