Stijlvol sterven in NRC Handelsblad
14 april 2016 Sophie Ham Nederlandse geschiedenis en cultuur

Vanaf 13 april staat NRC Handelsblad tot en met 1995 online op ons digitaal platform Delpher. Heel erg goed nieuws voor alle historici en journalisten, maar zeker ook voor genealogen en sociale wetenschappers.

Joop Visser, alias Jaap Fischer, schreef in 1989 een ironisch lied over doodgaan in NRC Handelsblad:

Als ik dood blijf op een dag wil ik 1 ding zeker weten
Dat ze 1 ding niet vergeten, als ik dood blijf op een dag
Dat ze wel zo'n advertentie met zo'n mooie zwarte rand
Op mijn kosten laten zetten in de allerbeste krant

Want je bent 'r pas echt, geweest, en je hebt 't pas echt gehad
Als je stijlvol bent gestorven in 't NRC Handelsblad

Nu kunnen we eindelijk het waarheidsgehalte van Vissers lied onderzoeken: welke mensen hechtten waarde aan een overlijdensadvertentie in deze kwaliteitskrant?

Politici

Rouwadvertentie voor Simon Vestdijk, NRC 24 maart 1971
Rouwadvertentie voor Simon Vestdijk, NRC 24 maart 1971
Rouwadvertenties voor Joris Ivens, NRC 1 juli 1989
Rouwadvertenties voor Joris Ivens, NRC 1 juli 1989
Rouwadvertentie voor G.J.M. van het Reve, NRC 20 februari 1975
Rouwadvertentie voor G.J.M. van het Reve, NRC 20 februari 1975

Snobs

Of het echt stijlvol(ler) sterven is in NRC Handelsblad valt overigens te betwijfelen. Er zijn in ieder geval niet per se meer adellijke personen en intellectuelen doodgegaan in NRC dan in de Telegraaf. Als je zoekt op “prof” in de familieadvertenties in de jaren ‘80 vind je 875 hits in de Telegraaf en 962 hits in NRC. Dat is dus niet heel veel meer. En als je zoekt op ‘baron’ vind je er slechts 292 - inclusief de naam “Baron” - in NRC en wel 532 in de Telegraaf.

Zelf ben ik – snob – getrouwd en heb ik twee kinderen gekregen in deze krant. Als NRC Handelsblad, of NRC next nog bestaat over 70 jaar dan voltooi ik de reeks.

Want stijlvol sterven doe je bij een ander op de mat
Op de dag dat je bezorgd wordt door 't NRC Handelsblad
Stijlvol sterven doe je bij een ander op de mat
Op de dag dat je bezorgd wordt door 't NRC Handelsblad

Reageer op deze blog

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.