Hoe de KB omgaat met haar thuiswerkende medewerkers

De KB vindt het belangrijk om onze thuiswerkers een hart onder de riem te steken en antwoord te bieden op mogelijke zorgen. Daarom plaatsten we eind maart een bericht op ons intranet voor de KB’ers. Een korte samenvatting:

  • Het zijn uitzonderlijke tijden waarin iedereen doet wat hij kan
  • Schuldgevoel door verminderde productiviteit is niet nodig
  • Kijk naar wat reëel is, wat je aankunt en bewaak je grenzen
  • Blijf betrokken en blijf in contact met elkaar
  • Heb je onvoldoende werk? Neem klussen van collega’s over of werk aan je persoonlijke ontwikkeling
  • De KB biedt psychische ondersteuning en counseling voor KB’ers en hun gezinsleden

Werk je niet voor de KB, maar ben je wel een thuiswerker? Misschien heb je iets aan onze tips en bemoedigende woorden. Lees het hele bericht hieronder:


Werkdruk, gebrek aan werk en andere zorgen

Inmiddels werken de meesten van ons al bijna drie weken vanuit huis. De directie houdt rekening met een mogelijke verlenging van de thuiswerkperiode tot 1 juni. Dat brengt veel uitdagingen met zich mee, maar ook zorgen en vragen. Hoe krijg ik mijn werk gedaan, terwijl de kinderen om aandacht vragen? Of juist andersom: wat kan ik nog doen, nu de stroom aan werk opdroogt?

In de eerste week ging het vooral om de technische uitdagingen. Dat was echt even wennen: hoe werkt de VPN? Hoe krijg ik online contact met mijn collega’s? En hoe richt je een goede thuiswerkplek in? Gelukkig kwamen veel collega’s op het intranet met tips. Maar mogelijk ben je – net als vele andere collega’s – tegen andere uitdagingen opgelopen. Zoals het combineren van werk en privé, de hoge werkdruk, misschien juist een gebrek aan werk. Misschien heb je last van een toenemend gevoel van onrust of sociaal isolement. Of zorgen over je partner, omdat die in een sector werkt waar momenteel economisch gezien de klappen vallen.

Werkdruk

Bij HR komen berichten binnen dat veel mensen het nog nooit zo druk gehad hebben. In meerdere teams maakt dat heel veel energie vrij en worden er bergen verzet. Maar veel collega’s worstelen met het combineren van werk en privé. Omdat ze jonge kinderen hebben, of een partner hebben in een vitaal beroep. Daardoor hebben zij naast het werk ook nog eens de zorg over kinderen. En dan lukt het gewoon niet om net zo productief te zijn als collega’s die dat probleem niet hebben. Dit kan voor werkdruk zorgen, of een schuldgevoel dat je niet voldoende kunt bijdragen.

Voor iedereen die zich hierin herkent: het is niet nodig om je schuldig te voelen!

Dit zijn uitzonderlijke tijden, waarin iedereen doet wat hij kan. Tijd besteden aan je kinderen, of andere zorgtaken moeten combineren met je werk, hoort er gewoon bij. Voel je niet bezwaard als daardoor je productiviteit minder is dan normaal. Wees daar open over naar je leidinggevende en je collega’s. Deze situatie vraagt om compassie en begrip.

De balans vinden

We zijn waarschijnlijk allemaal bezig om een nieuwe balans te vinden, nu werk en privé zich letterlijk in dezelfde fysieke ruimte afspelen. Dat maakt het lastig om je grenzen te bewaken. Zeker als je je bezwaard voelt wanneer je even niet productief kunt zijn. Werktijden zijn op dit moment anders dan anders. Het is fijn als je je aan die tijden kunt houden. Als een zorgverantwoordelijkheid je daarin beperkt, hoeft dat niet te betekenen dat je tot in de late avonduren bezig bent je werk in te halen.

Kijk naar wat reëel is, wat je aankunt en bewaak je grenzen. Het is ook belangrijk om er voor elkaar te zijn.

Neem tussendoor voldoende pauzes. En zoek je ontspanning op: ga hardlopen, lees een boek voor je plezier (en niet voor je werk), mediteer of doe iets anders wat bijdraagt aan een gezonde balans.

Gebrek aan werk

Waar voor sommigen werkdruk het voornaamste probleem is, geldt voor anderen juist het omgekeerde. Het werk kan niet vanuit huis worden gedaan. Sommige collega’s hebben nu nog wel iets te doen, maar zien hun werkvoorraad snel afnemen. Het initiatief om een klussenpool op te starten, is vooral op afdelingsniveau vormgegeven en sommige zijn heel succesvol. Maar de verwachting is dat die klussen snel opdrogen. Dat kan ook belastend zijn. Je wilt je nuttig maken. Of je maakt je zorgen over de gigantische hoeveelheid werk die zich steeds verder opstapelt en je mentaal misschien al boven het hoofd begint te groeien. Ook hier geldt: het zijn uitzonderlijke tijden. Voel je niet schuldig. We willen graag de volgende beslisboom voorstellen om je te helpen:

  1. Heb je genoeg te doen? Doe je werk en bewaak je balans.

  2. Heb je onvoldoende te doen? Check bij je leidinggevende of er klussen voor je zijn of dat je andere collega’s kunt ondersteunen. Heb je nog klussen in de aanbieding, laat dat via het marktplein voor klussen op intranet weten.

  3. Heb je onvoldoende te doen en zijn je leidinggevende en jij het erover eens dat er geen alternatieve werkzaamheden voor handen zijn? Werk aan je persoonlijke ontwikkeling. Er zijn vele suggesties gedaan op het intranet. We hebben daar onlangs een nieuw leerportal van GoodHabitz aan toegevoegd.

  4. Heb je onvoldoende te doen en zijn je leidinggevende en jij het erover eens dat er geen alternatieve werkzaamheden voor handen zijn? Als je wil: kijk of je maatschappelijk relevante activiteiten kunt ontplooien als vrijwilliger. Maak wel afspraken met je leidinggevende over het vrijwilligerswerk en je eventuele resterende beschikbaarheid en bereikbaarheid.

  5. Is er geen of nauwelijks werk meer voor je te doen? Dan is het belangrijk om betrokken te blijven bij de KB en bereikbaar en inzetbaar te zijn voor als zich ineens toch (passend) werk aandient.

Blijf betrokken, blijf in contact met elkaar

De KB, dat zijn we allemaal. Of je nu veel, weinig of geen werk hebt: het is belangrijk om met elkaar in contact te blijven. Veel teams hebben al een korte dagstart via Teams. Daarnaast hoorden we het voorbeeld van de digitale vrijmibo. Het kan over werk gaan, maar het hoeft niet. Het is ook goed om elkaar even te zien en te horen en een rondje te maken hoe het met iedereen gaat. Voel je vrij om een virtueel praatje met elkaar te maken zoals je bij de koffieautomaten zou doen of even bij elkaar binnen zou lopen.

Zorg goed voor elkaar: als je merkt dat je collega weinig van zich laat horen, zoek dan even contact en maak een praatje.

Hulp nodig

Heb je moeite met het isolement? Heb je soms gevoelens van angst, onrust of onzekerheid? Het is heel begrijpelijk als je in deze moeilijke tijd deze gevoelens hebt. Gelukkig schrijven veel kranten en blogs over dit onderwerp. Wij vonden dat in dit (Engelstalige) artikel goed duiding wordt gegeven aan wat deze uitzonderlijke tijden met je kunnen doen en hoe je daar mee om kunt gaan.

Wordt het je teveel en kun je hulp gebruiken? Voor alle KB’ers en hun gezinsleden is psychische ondersteuning en counseling beschikbaar. Heb je zelf tips voor je collega’s hoe hier goed mee om te gaan, deel dit dan ook met elkaar.

Take care, Team HR