19 september 2017 - De samenwerking tussen de bibliotheken en de Belastingdienst is tijdens de periode waarin de aangifte inkomstenbelasting 2016 kon worden gedaan zeer succesvol verlopen. Vrijwel alle bibliotheken hebben pc’s met printfaciliteiten en digivaardigheidscursussen aangeboden.

Maar liefst 88 bibliotheken boden dit jaar al een belastingspreekuur aan, waarbij de doelstelling voor 2017 (minimaal 30 bibliotheken) ruimschoots is gehaald. Dit blijkt uit het rapport ‘Dienstverlening Belastingdienst en digitale vaardigheden’ (pdf). Met dit onderzoek is de stand van zaken omtrent de product- en dienstverlening van openbare bibliotheken rondom digitale vaardigheden en de Belastingdienst geïnventariseerd. De dienstverlening is via het Bibliotheekonderzoeksplatform (BOP) in kaart gebracht aan de hand van de drie pijlers uit het convenant: ICT- en printfaciliteiten, digivaardigheidscursussen en belastingspreekuren.
Geslaagde eerste aangifteperiode
De resultaten van deze BOP-meting laten zien dat het bibliotheekstelsel als geheel uitstekend in staat is om in een relatief kort tijdsbestek een landelijk dekkende hulp-infrastructuur op te zetten. De bibliotheken hebben in een korte tijd gezorgd voor ICT-faciliteiten, digivaardigheidscursussen en spreekuren. Bovendien weten de burgers de Bibliotheek goed te vinden voor deze nieuwe vorm van dienstverlening. Met de invulhulp en het inloopspreekuur belastingaangifte zijn in de aangifteperiode maart tot mei 2017 naar schatting bijna 5.000 burgers bereikt. Voor 2018 betekent dit dat de bibliotheken door kunnen gaan op de ingeslagen weg.
Rapportage
In totaal hebben 149 (basis)bibliotheken deelgenomen aan het onderzoek ‘Dienstverlening Belastingdienst en digitale vaardigheden’. Bibliotheken die deelnemen aan het convenant met de Belastingdienst, zijn hier vanuit de subsidieregeling toe verplicht. De Koninklijke Bibliotheek heeft voor alle betrokkenen in het veld een landelijke rapportage opgesteld waarin duiding wordt gegeven aan de resultaten voor het totaal aan bibliotheken. In aanvulling op de landelijke rapportage hebben alle deelnemende bibliotheken een individueel rapport ontvangen, waarin de resultaten worden afgezet tegen de landelijke cijfers, de resultaten van de provincie en bibliotheken van vergelijkbare grootte. Beide rapportages zijn te raadplegen via het Bibliotheekonderzoeksplatform.
Meer informatie
Met inhoudelijke vragen over het onderzoek kunt u zich wenden tot Annemiek van de Burgt, adviseur onderzoek en kennisdeling (KB). Voor inhoudelijke vragen over het samenwerkingsconvenant met de Belastingdienst kunt u terecht bij Maaike Toonen, programmacoördinator basisvaardigheden (KB).