Aanmeldformulier landelijke collectiemiddag

Op 26 maart organiseert de Koninklijke Bibliotheek een informatiemiddag over belangrijke (landelijke) ontwikkelingen rondom collecties. Ook zijn er inspiratiesessies voor collectioneurs en programmamakers die met collecties (willen) werken.
De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 26 maart 2019, van 13.15 uur tot 16.30 uur (inloop vanaf 12.45). Update: vanwege de vele aanmeldingen vindt de bijeenkomst niet in de KB plaats, maar in New Babylon Meeting Center Den Haag, Anna van Buerenplein 29 2e verdieping, 2595 DA Den Haag.
Deelname is gratis.

U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst door onderstaand formulier in te vullen.

Maak uw keuze door de vakjes aan te vinken. U kunt ook voor beide programma-onderdelen kiezen.

Voorkeur Deelsessies:
Er worden drie deelsessies georganiseerd, u kunt aan twee sessies deelnemen. Hieronder kunt u uw voorkeur aangeven. Bij ontvangst op 26 maart hoort u bij welke sessies u bent ingedeeld.

Inhoud deelsessies

A. Afstemming fysieke op digitale collectie
Hoe kunt u de landelijke collectie e-books van de online Bibliotheek integreren in het lokaal collectieplan? Welke winst levert dit op voor de aanschaf en het gebruik van de fysieke collectie? Welke informatie heeft u hiervoor nodig en waar kunt u deze vinden? Tijdens deze sessie presenteert de landelijke werkgroep die zich over deze vragen heeft gebogen hun advies.

B. Verbinding van collectie en programmering
Welke rol speelt uw collectie bij activiteiten? Zijn dit twee gescheiden werelden of dragen collectie en programmering gezamenlijk bij aan de doelstellingen van uw organisatie? Bibliotheek Midden Brabant deelt hun zienswijze en inspireert met mooie voorbeelden uit de LocHal, haar vestigingen en KennisCloud. Kom deze sessie, stel u zelf de vraag hoe u deze verbinding ziet en ga naar huis met idee├źn om dit toe te passen in uw bibliotheek.

C. De optimale jeugdcollectie
Hoe ziet de optimale jeugdcollectie er uit? ProBiblio onderzocht dit samen met Maurits van der Graaf en presenteren hun bevindingen. Wat is bijvoorbeeld het effect van de omvang van de collectie op het leesplezier van kinderen in de Bibliotheek op School? Hoeveel banden heeft een collectie in een openbare vestiging eigenlijk nodig? En als al de scholen in uw werkgebied zijn voorzien van een bibliotheekcollectie, kunt u dan de collectie in de openbare bibliotheek anders samen stellen?