Boekband van Alain Taral en Edgard Claes

Jean Claude Renard. Incantations des transparences
Gekocht van de binders
Verwerving: 2005
Datering: 2005
Formaat: 26 x 35 cm.
Aanvraagnummer: 1783 A 20

Het handboekbinden wordt, ten onrechte, vaak gezien als één van de in onbruik geraakte oude ambachten. De hier besproken band, gemaakt door Edgard Claes en Alain Taral, bewijst dat de handboekband een volwaardige plaats inneemt binnen de moderne toegepaste kunst.
Beide binders hebben onafhankelijk van elkaar een specifieke ontwikkeling doorgemaakt. De Belg Edgar Claes, broeder in de Orde van de Kruisheren, werkt sinds 1990 met polycarbonaat, een vorm van plastic. Opgeleid als klassiek binder zocht hij naar nieuwe wegen en uitdrukkingsvormen. In eerste instantie decoreerde hij zijn in leer uitgevoerde banden met autolakken door middel van airbrushtechnieken. De keuze voor het policarbonaat maakte het mogelijk om na vele experimenten, met behulp van een computergestuurde freesmachine de meest ingenieuze ontwerpen uit te voeren. Dit materiaal maakte ook de ontwikkeling van nieuwe bindtechnieken noodzakelijk. Met het instrumentarium van een zilversmid creëerde Claes de mogelijkheden om het plastic geschikt te maken als bandmateriaal.
De Fransman Alain Taral heeft een achtergrond als meubelmaker en marqueteur.

Toen een verzamelaar hem vroeg om eens een boekband met houtmozaïek te decoreren, realiseerde hij zich de mogelijkheden van hout als materiaal voor boekbanden. In het verleden werd hout gebruikt als platkern, die werd bekleed met leer of perkament en vervolgens werd bestempeld met decoratieve ornamenten. Taral, goed op de hoogte van het effect van nerven en structuren, maakt gebruik van verschillende soorten hout, die hij vervolgens schuurt, kleurt en verlijmt tot verfijnde decoraties.
Bij de uitvoering van de band hebben de beide kunstenaars de werkzaamheden letterlijk verdeeld. In de Franse traditie van het boekbinden bestaat weliswaar de praktijk van de ontwerper en de uitvoerder, maar een samenwerking als deze is heel ongewoon.
Claes leverde namelijk het dynamische ontwerp en is verantwoordelijk voor het achterplat, terwijl de rug, het voorplat en de doos zijn uitgevoerd door Alain Taral. Het harmonieuze geheel is het resultaat van de combinatie van moderne opvattingen en traditioneel vakmanschap. (Rens Top)

Literatuur

Alain Taral. Relieur, marqueteur. Exposition Librairie Auguste Blaizot. Paris 1998.
Alain Taral, ‘The Wooden Bindings of Alain Taral’, in: The New Bookbinder, 23 (2003), p. 37-39.
Edgard Claes. Reliures. Exposition Librairie Auguste Blaizot. Paris 1993.
Edgard Claes, Künstlerische Bucheinbände in Polycarbonat. Eine Lehrschrift für Laien und Hobbybuchbinder. Stuttgart 2003.
Reliures des croisiers à travers les siècles. Liège 2005.