Le peintre et le modèle

Jaar:
1973
Auteur:
Alain Jouffroy
1928
Kunstenaar:
Gérard Fromanger
1939
Uitgeverij:
Galerie Espace 2000, Éditions Sida

Jouffroy schrijft al zijn werk alsof het gaat om een logboek aan boord van een stuurloos schip; er is geen kapitein of admiraal aan de macht. Het zijn zijn eigen woorden, toch is er bij Le peintre et le modèle een kunstenaar die de zaak bestuurt, Gérard Fromanger. Het boek is een groot formaat map met losse zeefdrukken en tekstbladen. Alain Jouffroy schreef bij elke afbeelding een commentaar op de manier waarop de zeefdrukken tot stand zijn gekomen.

De illustraties van dit boek zijn zo groot als politieke affiches: 60 bij 80 cm. Het werk van Gérard Fromanger is typerend voor de jaren zeventig met een combinatie van hyperrealisme en maatschappijkritiek. Hij was één van de eerste representanten van de 'Figuration narrative'. Deze Franse, politiek geladen beweging was een variant op de popart die begin jaren zestig opkwam en zich verzette tegen de abstracte, niet geëngageerde kunst. Het onderwerp van Fromangers prenten is de consumptiemaatschappij die hij beschouwt als een gevangenis. Op elke zeefdruk tekent zich het silhouet van het schildersmodel af tegen een kleurrijke etalage.

Maar wie is het model? Op de prent 'Vert Véronèse' is het silhouet dat van de schilder zelf en de figuren aan de rechterkant zijn de auteur Jouffroy (op de rug gezien) en zijn Adriana, die medeplichtig glimlacht naar de toeschouwer. Fromanger bekritiseert hiermee zijn eigen kritiek en poseert als zijn eigen model. Het is een zelfportret met vrienden, vol zelfspot. Een andere zeefdruk, 'Violet d'Égypte', toont de Galeries Lafayette met winkelend publiek, maar, opvallend, zonder verkeer: geen auto's, bussen of vrachtwagens. Jouffroy noteert daarover dat Fromanger de stad ziet als een samenlevingsvorm die zichzelf zal ombrengen: de stad als groteske begrafenis.

Bibliografische beschrijving:

Beschrijving: Le peintre et le modèle / [sérigraphies de] Gérard Fromanger ; [introd. et textes de] Alain Jouffroy. - Bruxelles : Galerie Espace 2000 : Editions SIDA, [1973]. - [25] p. : ill. ; 62×81 cm
Drukker: Michel Caza (Franconville, Val-d'Oise) (zeefdrukken)
Jarach-La Ruche (Parijs) (tekst)
Oplage: 170 exemplaren
Exemplaar: Nummer 100 van de 170
Lettertype: Garamond
Boekbinder: Anderlecht (cassette)
Bijzonderheid: Gesigneerd door auteur en kunstenaar
De 11 zeefdrukken zijn genummerd en gesigneerd door de kunstenaar
Bibliografie: Bénézit 5-739
Aanvraagnummer: Koopm E 48

Literatuur:

  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the Art of the French Book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voix et visions. La Collection Koopman et l'Art du Livre français. La Haye, Koninklijke Bibliotheek, Bibliothèque nationale des Pays-Bas; Zwolle, Waanders, 2009
  • Alain Jouffroy, Le monde est un tableau. Nîmes, Chambon, 1998
  • Alain Joufferoy, Le roman vécu. Paris, Laffont, 1978

Tekst over Vert Véronèse door Alain Jouffroy
Tekst over 'Vert Véronèse' door Alain Jouffroy
Zeefdruk Vert Véronèse door Gérard Fromanger
Zeefdruk 'Vert Véronèse' door Gérard Fromanger
Zeefdruk Violet d’Egypte door Gérard Fromanger
Zeefdruk 'Violet d’Egypte' door Gérard Fromanger
Zeefdruk Bleu Azural door Gérard Fromanger
Zeefdruk 'Bleu Azural' door Gérard Fromanger
Colofon, gesigneerd door Alain Jouffroy en Gérard Fromanger
Colofon, gesigneerd door Alain Jouffroy en Gérard Fromanger