Mimes des courtisanes de Lucien

Jaar:
1935
Auteur:
Lucianus Samosatenus
(0120 - 0180)
Kunstenaar:
Edgar Degas
(1834 - 1917)
Uitgeverij:
Vollard

Aan het eind van de negentiende eeuw bloeide het Hellenisme op; Griekse schrijvers en hun werken waren vooral in Frankrijk in de mode. De Franse schrijver Pierre Louÿs hield van boeken, Griekse schrijvers en de liefde. In 1892, tijdens zijn verblijf in hotel Phantaisie in Bayreuth (Duitsland), begon hij aan de vertaling van de Dialogen van courtisanes van de Griekstalige schrijver Lucianus. Het waren vijftien korte, erotisch getinte zedenschetsen in dialoogvorm die door Louÿs in 1894 werden gepubliceerd als Mimes des courtisanes de Lucien.

Edgar Degas

Voor deze bijzondere uitgave van Mimes des courtisanes de Lucien uit 1935 zijn illustraties gebruikt van de Franse impressionistisch schilder/graveur Edgar Degas. Als zoon van een bankiersfamilie hoefde Degas aanvankelijk niet te leven van de kunst. Door slechte bankiersresultaten zou de familie Degas overigens ook moeilijker tijden meemaken. Degas stond bekend als een nukkig man. Door de onconventionele composities en technieken hebben vooral zijn latere schilderijen en monotypen ook iets nukkigs. Degas ging namelijk geleidelijk aan slechter zien. Zijn tekeningen werden vager en kregen een geheimzinnig soms humoristisch karakter. Na de laatste expositie van Impressionisten in 1886 genoot hij groot aanzien, maar trok hij zich meer en meer terug uit de kunstwereld van Parijs. Dit is de periode dat hij veel monotypen maakte van naakte vrouwen die hun toilet maakten: baden, afdrogen, haren kammen. Ook van de zogeheten 'maisons clos' (bordelen) maakte hij in die periode veel illustraties.

Ambroise Vollard

Het waren nu juist Degas' illustraties met deze thema's die de kunsthandelaar/uitgever Ambroise Vollard wilde gebruiken bij het illustreren van Louÿs' Mimes des courtisanes de Lucien. Een aantal illustraties waren afkomstig uit een map met monotypen genaamd Scènes de maisons closes. Al gauw bleek dat het niet eenvoudig was om het karakter van Degas' monotypen te behouden in koperdruk. Hierop werd de hulp ingeroepen van de graveur Maurice Potin. Potin wist uiteindelijk na zes jaar precisiewerk succesvolle reproducties te maken.
Vollard kwam in 1890 vanuit La Réunion, een Frans eiland voor de oostkust van Afrika, naar Parijs, aanvankelijk om er rechten te studeren. Hij meldde zich echter aan voor een studie medicijnen, maar begon al gauw met het obsessief verzamelen van tekeningen en gravures. Hij kocht de tekeningen vaak bij de kunstenaars zelf, tegen een lage prijs en in grote aantallen. Hierdoor maakte hij later aanzienlijke winsten. Veel succes en bekendheid kreeg hij met het organiseren van Cézanne's solo expositie in 1895. Exposities met het werk van één kunstenaar waren uitzonderlijk in die tijd. In 1900 begon hij met het uitgeven van'livres d'artiste', hiermee stond hij aan de wieg van het kunstenaarsboek.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Mimes des courtisanes de Lucien / [trad. du grec par] Pierre Louÿs ; ill. d'Edgar Degas. – Paris : Vollard, 1935. - ix, 83 p., iv bl. pl. : ill. ; 34 cm + 22 gravures
Drukker: Aimé Jourde (Parijs) (typografie)
Maurice Potin (gravures)
Oplage: 325 exemplaren
Exemplaar: Nummer 282 van de 305 op Rives
Lettertype: Garamond
Boekbinder: Rolando Biondi (Koninklijke Bibliotheek)
Bijzonderheid: Met prospectus
Bibliografie: Bénézit 4-344 ; Carteret 4-253 ; Monod 7422
Aanvraagnummer: Koopman K 321

Literatuur

  • Jean Adhémar & Françoise Cachin, Edgar Degas: Gravures et monotypes. Paris, Arts et métiers graphiques, 1973
  • François Chapon,'Ambroise Vollard Éditeur', in: Gazette des beaux-arts, 122 (1980) 1, p. 25-38
  • Robert Gordon, Andrew Forge, Degas. London, Thames and Hudson, 1988
  • Jean-Paul Goujon, *Pierre Louÿs: Une vie secrète (1870-1925). *Paris, Fayard, 2002
  • Una E. Johnson, Ambroise Vollard, éditeur: Prints, books, bronzes. New York, Museum of Modern Art, 1977
  • Roy McMullen, Degas: His life, times, and work.London, Secker and Warburg, 1985
  • Richard Thomson, Degas: The nudes. London, Thames and Hudson, 1988
  • Ambroise Vollard, Degas (1834-1917). Paris, Artistes d'hier et d'aujourd'hui, 1924

Vooromslag
Vooromslag

Vooromslag

Tekening door Edgar Degas (p. [13])
Tekening door Edgar Degas (p. [13])

Tekening door Edgar Degas (p. [13])

Tekening door Edgar Degas (p. [64])
Tekening door Edgar Degas (p. [64])

Tekening door Edgar Degas (p. [64])

Planche III
Planche III

Planche III

Gouache in kleur door Edgar Degas
Gouache in kleur door Edgar Degas

Gouache in kleur door Edgar Degas