Tijdschriften over mode, eind 20e eeuw en begin 21e eeuw

Vanaf de jaren zestig had zich steeds duidelijker een scheiding afgetekend tussen de traditionele damesbladen zoals de Margriet en de Libelle, en de lifestyle-bladen zoals de Avenue en de Elegance. Daar waren in de jaren tachtig en negentig Elle, Marie-Claire, Avantgarde en Cosmpolitan bijgekomen,bladen die in licentie van buitenlandse uitgeverijen worden uitgegeven, en die allemaal aanwezig zijn in de KB. Nieuwe Nederlandse titels (Dutch, het vernieuwde Rails, La vie en Rose) vallen op door hun spetterende opmaak en gedurfde fotografie. Al deze modebladen richten zeer op een jong, vrouwelijk en modebewust publiek dat houdt van glamour en van shoppen. Voor deze categorie moest de bestaande mode, die overal te koop is, zo aantrekkelijk mogelijk worden voorgesteld.

Bij het bekijken van de verlokkelijke reportages, in scene gezet door uitgekookte artdesigners in met zorg uitgezochte locaties, worden de potentiële koopsters (en kopers) geprikkeld tot dromen, fantaseren en verlangen naar schoonheid, naar eeuwige jeugd, naar rijkdom en naar seks. Naar de aanschaf van het getoonde (of iets wat erop lijkt) is het dan maar een kleine stap. Het is niet verbazingwekkend dat fotomodellen, die hun rollen vol overtuiging en met verve spelen, een van de best betaalde beroepsgroepen ter wereld is.

Elle (1989)
Dutch (1995)
Rails (1999)
Dutch (2001)
Glamour (2005)
Marie-Claire (2009)
Red (2010)
Avantgarde (2011)
Cosmopolitan (2011)
Elegance (2011)