De Lach
Jaar:
(1924 - 1972)
Uitgeverij:
N.V. Drukkerij 'De Valk'

'Als je lacht dan ben je rijk'. De titel van dit succesnummer van Louis Davids uit 1918 had het motto kunnen zijn van het weekblad De Lach, dat verscheen vanaf 1924. In eerste instantie wil de uitgever ontspannende, pretentieloze lectuur bieden aan treinreizigers. Zij worden onthaald op moppen, anecdotes, korte verhalen en sensationele foto's. Verder zijn er damesrubrieken en natuurlijk dé klantenbinders bij uitstek: prijsvragen. Naarmate bloot en erotiek in brede kringen acceptabeler worden ruimt het blad hiervoor meer plaats in. De 'badnummers' (met foto's van meisjes in badpak) zijn zeer populair. In de bezettingstijd kan het blad op de oude voet doorgaan (tot 1942); de behoefte aan een lach was toen immers alleen maar toegenomen... Het 'ondeugende' mopje op de cover van dit oorlogsnummer spreekt voor zichzelf: 'business as usual'. In 1946 pakt het blad de draad weer op. De ontwikkeling tot erotisch 'mannenblad', vóór de oorlog al begonnen, zet zich onder invloed van de concurrentie van de opkomende 'blootbladen' versneld voort. In 1968 wordt de naam gewijzigd in Lach 69, ten teken dat deze ontwikkeling voltooid is. Desondanks daalt de oplage, totdat in 1972 besloten wordt de verschijning stop te zetten. Voortzetting als Mach en De Nieuwe Lach slaagt niet. (HM)

Aanvragen

Jrg. 17, nr. 8, kerstnummer, vrijdag 20 december 1940

Jrg. 17, nr. 8, kerstnummer, vrijdag 20 december 1940