Functieomschrijving

Maak jij het mogelijk?

De inkoopafdeling is bezig met een professionaliseringsslag waar jij als senior inkoper blijvende veranderingen aandraagt en gezamenlijk met het hechte ambitieuze team uitvoert. Je draagt het inkoopbeleid binnen de KB uit en bent een van de ambassadeurs van de inkoopafdeling.

Je neemt het voortouw bij aanbestedingen, begeleidt interne stakeholders in het scherpstellen van hun inkoopbehoeften en zet deze om in een (Europese) aanbesteding. Of het nu gaat om het begeleiden van beoordelingsprocessen of het formuleren van gunningsadviezen, jij zorgt ervoor je in de lead bent en de inkoopbehoeften voor de KB rechtmatig en doelmatig inkoopt.

Jij bent dé senior inkoper die:

  • Significant bijdraagt aan het verbeteren van onze inkoopfunctie en het inkoopteam helpt een prominente positie te verwerven. Je denkt op strategisch niveau mee over de toekomst en mogelijkheden van de afdeling.
  • (Complexe) Europese aanbestedingen uitvoert voor diverse diensten en leveringen.
  • Flexibel schakelt tussen diverse inkoopvraagstukken.
  • Collega's begeleidt en inspireert op het gebied van kennis, vaardigheden en competenties.

Je krijgt te maken met uiteenlopende inkooptrajecten. Denk hierbij aan diensten en leveringen voor het nieuwe Boekenmagazijn in de Harnaschpolder, maar er zijn ook inkoopbehoeftes van het hele bibliotheeknetwerk waar de KB een van de behoeftestellers is.

Je krijgt volop de kans om je verder te ontwikkelen en te groeien, zowel persoonlijk als samen met het team binnen de KB-afdeling.

Ben jij het talent dat wij zoeken?
We zijn benieuwd naar wie jij bent en wat jou bijzonder maakt. Is dat jouw persoonlijke en pragmatische aanpak gecombineerd met jouw rugzak aan ervaring? Geweldig. Zeker als je dit voor deze vacature Senior inkoper aanvult met:

  • Een afgeronde relevante Hbo-opleiding, aangevuld met gerichte inkoopopleidingen en up-to-date kennis van het Europese aanbestedingsrecht. Een leergang aanbestedingsrecht is een bonus.
  • Ruime ervaring met het leiden van complexe inkooptrajecten in een regierol, waarbij je zelfstandig meerdere Europese Aanbestedingen succesvol hebt afgerond.
  • Je bent communicatief sterk, hebt doorzettingsvermogen, kan goed luisteren en analyseren, kan niet stilzitten en draagt bij aan de zichtbaarheid.


Waar kan jij op rekenen?

Als je kiest voor de KB, dan kies je ook voor uitstekende arbeidsvoorwaarden. Om precies te zijn valt jouw keuze op onder andere:

  • Een bruto maandsalaris tussen € 5.661 en € 7.280 (schaal 12).
  • Om te starten een dienstverband voor 1 jaar met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een goede werk-privébalans. Zo heb je 42 vrije dagen en praten we graag met je over thuiswerken en flexibele werktijden.
  • 100% vergoeding van jouw OV-reiskosten.
  • Pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.
  • Een dertiende maand (8,33%).

Deze arbeidsvoorwaarden gelden voor een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Voor de vacature Senior inkoper is een dienstverband voor 40 uur per week aan de orde. Lees hier meer over onze uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.


Hoe is het om bij de KB te werken?

De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. Wat meer mensen mogen weten, is dat de KB innoveert. Want dat doen we absoluut! Samen met 500 collega’s en met onze netwerkpartners zetten we ons in om Nederland elke dag slimmer, vaardiger en creatiever te maken. Dit lukt ons door bijvoorbeeld alle digitale publicaties van én over ons land te verzamelen, te bewaren en te delen. En door met elkaar te streven naar een samenleving waarin iedereen volwaardig mee kan doen. Zo zijn we er ook voor de allerjongsten met voorleeskoffertjes en voor senioren met tabletcursussen en voor laaggeletterden met taalhulp. Maatschappelijke uitdagingen zoals deze gaan we aan met onze netwerkpartners.

We omarmen de verschillen tussen onze collega’s. Sterker nog: we zien dat verschillen een team sterker maken. Dat ervaren we ook zo in ons team inkoop. Er is hoge mate van vrijheid in een werkomgeving met veel uitdagingen.

Het is een klein team dat bestaat uit een coördinator inkoop, een medior inkoopadviseur, een junior inkoopadviseur en een inkoopondersteuner. Hoe jouw toekomstige collega’s de sfeer omschrijven? Als persoonlijk, laagdrempelig en vertrouwd. Een sfeer waar plezier en positiviteit worden aangemoedigd.

Hoe solliciteer ik naar deze vacature?

Wil jij de regie voeren en als expert een sleutelrol spelen in de opzet en uitvoering van inkoopprocessen? Wij kunnen niet wachten om jouw cv en motivatie te ontvangen.

Vragen over de functie en/of sollicitatieprocedure? Chris de Boer geeft antwoord via @email of 06-48375361.

  • Solliciteren kan tot en met 5 mei 2025.
  • Zien we voldoende raakvlakken, dan gaan we graag snel met je in gesprek en bellen we je voor een telefonische kennismaking. Bij onvoldoende raakvlakken laten we je dit weten met een e-mail.
  • Tijdens de selectieprocedure bewaren we je gegevens. Uiterlijk 4 weken na het beëindigen van de sollicitatieprocedure verwijderen we deze op grond van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG). Lees meer hierover in onze privacyverklaring sollicitanten.