In de voorbereidingsfase is onderzoek gedaan naar kosten en standaardisatie en is vastgesteld dat een landelijk systeem technisch haalbaar is.
In een vervolgfase is er een draagvlakpeiling gehouden onder openbare bibliotheken. Bij 90% van de bibliotheken was er draagvlak voor een CLB.
Daarop zijn onderwerpen die spelen bij het realiseren van een CLB nader onder de loep genomen. Hoe zit het met de governance? Welke risico’s brengt een dergelijk systeem met zich mee? Hoe kan worden tegemoet gekomen aan voorwaarden vanuit bibliotheken resp. de KB? Hoe ziet de businesscase voor de KB eruit? Hoe kan een dergelijk systeem gefinancierd worden? Welke producten zijn er nu in de markt verkrijgbaar en welke afbakening tussen CLB en de bestaande digitale infrastructuur van de KB is raadzaam?
De marktverkenning heeft plaatsgevonden in de vorm van een marktconsultatie en levert twee implementatiescenario’s op:
- Start met een breed systeem met veel functionaliteit
- Start met een smal basissysteem en koppel daar naar behoefte modules aan.
In 2019 start de volgende fase door de twee scenario’s uit te werken in een ketenbusinesscase. Wat zijn de voor- en nadelen van de twee scenario’s voor de spelers in de keten? Wat zijn de voordelen voor de klant?
Daarna is er een beslismoment over de volgende stappen.