KB nationale bibliotheek

Hoofdstuk 3 / 5

Uitgelicht project Marketing en Communicatie

Openbare bibliotheken staan steeds weer voor de uitdaging om hun diensten onder de aandacht te brengen. Dit vraagt creativiteit en innovatiekracht bij de inzet van middelen, zowel offline als online. Social media blijken een krachtig instrument om (potentiële) leden te bereiken.

Er is een Landelijk Social Media Team (LSMT), dat bestaat uit medewerkers van de openbare bibliotheken, aangestuurd door professionals van de KB. Het team werkt aan de promotie van de diensten van de (online) Bibliotheek en beantwoordt een grote diversiteit aan vragen (webcare). In 2018 handelde het team 55.874 berichten af, waarvan ruim 15.000 gingen over de digitale diensten als e-books, VakantieBieb en LuisterBieb.

De KB onderkent het belang van marketing en communicatie voor de openbare bibliotheken. Daarom ondersteunt de KB hen met trainingen voor medewerkers en voorziet in campagne- en promotiemateriaal en toolkits.

Infographic over de trainingen, een 8 voor de inhoud en een 8,3 voor de trainer

Er zijn 54 trainingen (18 programma’s) uitgevoerd waarin medewerkers van bibliotheken kennis maakten met het gebruik van social media, content & huisstijl en webcare. Er hebben in totaal 162 medewerkers deelgenomen. ‘Ik vind het heel leerzaam, je hebt heel veel tools en tips, …’ zegt een van de deelnemers in dit filmpje:

Smooth Publish

De KB ontwikkelt regelmatig toolkits voor de lokale marketing van landelijke diensten en programma’s. Bibliotheken willen graag promotiematerialen toespitsen op de lokale situatie met logo’s, adressen, activiteiten en nieuwsbrieven. En er is de wens flexibel koppelingen te kunnen leggen met narrowcasting, social media en andere online uitingen. De KB faciliteert graag deze veranderende publicatiebehoefte.

In 2018 liet de KB drie online opmaaksystemen onderzoeken. Daaruit bleek dat Smooth Publish eenvoudig in gebruik en gemakkelijk te personaliseren is. De tool kan ingezet worden voor de marketing van landelijke diensten en programma’s zoals BoekStart, de Bibliotheek op school en de Bibliotheek en basisvaardigheden, maar ook voor eigen lokale marketingactiviteiten. In vergelijking met andere tools in de markt heeft Smooth Publish een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Met input van de huidige gebruikers is de tool qua gebruiksvriendelijkheid in 2018 geoptimaliseerd.

De KB biedt medewerkers van bibliotheken een jaar lang (januari t/m december 2019) een gratis proefabonnement aan op Smooth Publish.

Promotiemateriaal basisvaardigheden

Voor het positioneren van de brede bibliotheek binnen het sociaal domein is promotie- en campagnemateriaal geleverd aan de bibliotheken. Het materiaal richt zich specifiek op een hoger bereik van mensen die beperkte basisvaardigheden hebben. Het materiaal is voor de Week van de Alfabetisering beschikbaar gesteld, maar kan het hele jaar door gebruikt worden.

drie voorbeelden van posters voor de bibliotheek

Terug naar De klassieke Bibliotheek Transformatie