KB nationale bibliotheek

Hoofdstuk 3 / 5

De klassieke Bibliotheek Transformatie

Ambitie

Door permanent te innoveren en te digitaliseren wil het bibliotheeknetwerk de uitleenfunctie effectiever en efficiënter organiseren. Ook wil het bibliotheeknetwerk nieuwe (bedrijfs)modellen ontwikkelen en uittesten die bijdragen aan een vitaal en dekkend netwerk van bibliotheekvoorzieningen. Zo kunnen middelen worden vrijgespeeld om de maatschappelijk-educatieve functie van de bibliotheek uit te bouwen en tijd en geld in te zetten op nieuwe klantbehoeften en een nieuw aanbod.

Bijdrage

Het Bestemmingsfonds draagt bij aan het:

  • Uitwerken en mogelijk voorbereiden van een ‘collectief landelijk bibliotheeksysteem’
  • Toewerken naar ‘de klant ervaart één bibliotheek’, oftewel komen tot een gezamenlijke (fysiek-digitaal/ bibliotheken – KB) klantbenadering.

Resultaten

  • 2017: haalbaarheidsonderzoek; standaardisatie; kostenonderzoek; draagvlakpeiling
  • 2018: advies governance; risicoanalyse; second opinion kostenanalyse; clausules voor deelname openbare bibliotheken resp. KB uitgewerkt; KB businesscase CLB; verkenning financiering; uitvoering marktconsultatie (requests for information). Zie uitgelicht: Collectief landelijk Bibliotheeksysteem.
  • Onderzoek bepalen doelgroepen online diensten en onderzoek Motivaction, leidraad voor persona’s en klantreizen
  • Toegang tot data Whize/Mosaic, data over consumentensegmentatie, via een ‘selfservice desktopapplicatie’. Hiermee zijn geaggregeerde inzichten te generen en te delen met bibliotheken, die bijdragen aan betere klantgesegmenteerde communicatie.
  • Onderzoek ingezet naar de B2N(business to network)-websites om stapsgewijs te komen tot een eenduidige en efficiënte kanalenstrategie. Eerste tussenrapportage is opgeleverd.
  • Inzetten social media, 18 trainingsprogramma’s voor bibliotheekmedewerkers uitgevoerd
  • Advies inzet online publishing tool en het beschikbaar stellen van de tool Smooth Publish voor bibliotheken.
  • Actief Landelijk Social Media Team (bibliotheken – KB)
  • Aanschaf en inzet instrument Zendesk, voor betere digitale klantondersteuning.

Meer kennis over digitale toegankelijkheid in de KB en (op weg naar) verbeterde digitale toegankelijkheid van de diensten, waaronder de online Bibliotheek, Delpher en de KB-website.

Stimuleringsregeling Verbreden en borgen methodiek Leesplezier voor kinderen met een leesprobleem uitgezet. In 23 bibliotheken zijn 30 leesconsulenten aan de slag gegaan bij 90 scholen. Zie uitgelicht: Leesplezier voor kinderen met een leesprobleem.