Met de keuze voor de WaaS wordt de bibliotheek onderdeel van een netwerk van bibliotheken met dezelfde voorzieningen voor de lokale website. Hiermee is de basis gelegd voor samenwerking op het gebied van content en marketing voor bibliotheken en de KB.
Negentien bibliotheken werken samen om informatie en wensen voor de blueprints op te halen en samen onderdelen voor de blueprints te ontwikkelen. Dit gebeurt in redactiewerkgroep(en) en in workshops. Bekijk het interview met bibliotheekmedewerkers die aan de gezamenlijke WaaS-pagina’s werken.
Deze aanpak levert veel verbeteringen en aanvullingen op. Het proces leert dat met kleine ingrepen grote verbeteringen mogelijk zijn. De samenspraak toont hier de winst. De samenwerking is nadrukkelijk een win-winsituatie.
Een kader van Key Performance Indicatoren (KPI) is opgesteld. Daarmee is ervaring opgedaan. Resultaat zijn meer verbeteringen en meer content afgestemd op klanten, doelgroepen en marketingdoelen.
De workshops en het redactiewerk worden na 2018 voortgezet. Meer bibliotheken zullen bij het werk worden betrokken. Met elkaar wordt een systeem opgezet voor het onderhouden van deze blueprints.