KB nationale bibliotheek

Hoofdstuk 4 / 5

Terug naar overzicht

Een interview met Jamil Jawad

Jamil is senior beleidsmedewerker Overheidsinformatie, Team Informatiesamenleving, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

‘Een relatief grote groep burgers heeft moeite om te lezen en te schrijven, maatschappelijk te participeren en van de digitale overheid gebruik te maken. De lokale bibliotheek kan met zijn aanbod gericht op het leren van basisvaardigheden een wezenlijke bijdrage leveren aan de bevordering van geletterdheid, zelfredzaamheid en digitale inclusie van deze groep. De ontwikkeling van het concept Hulp om de hoek brengt de inzet van de bibliotheek naar een hoger kwalitatief niveau. Gemeenten kunnen de bibliotheek daarbij als beleidsinstrument inzetten. Het is winst dat ook de Belastingdienst en uitvoeringsorganisaties verenigd in de Manifestgroep het potentieel van de bibliotheek als laagdrempelige voorziening om klanten te helpen bij de digitale overheid hebben ontdekt. Landelijk zien we dat de ministeries van EKZBZK en het Overheidsbreed Overleg digitale overheid zich daarachter stellen. De samenwerking die de KB  tot stand heeft gebracht, past in het concept van de maatschappelijke bibliotheek (zoals geschetst in het rapport Cohen), is vernieuwend en verbreedt het draagvlak voor het werk van de bibliotheek.’

‘De ontwikkeling van een collectief landelijk bibliotheeksysteem heeft het potentieel om de communicatie tussen de landelijke digitale en de lokale bibliotheek te verbeteren en op kosten te besparen. Die collectieve aanpak is herkenbaar. Ook gemeenten zoeken gezamenlijke oplossingen op beleidsarme thema’s als informatievoorziening: dit in het kader van de beweging Samen organiseren. Dergelijke projecten laten zien hoe het netwerk als collectief kan renderen.’

‘Potentieel van de bibliotheek ontdekt’
 

‘Gemeenten wachten al jaren op een overzicht van data over de prestaties van bibliotheken. Ook willen gemeenten graag weten wat de inzet van de bibliotheek aan maatschappelijke winst oplevert. Bibliotheekinzicht.nl vormt een grote stap vooruit in het bieden van die beleidsinformatie.’

 

‘Het aantal volwassen leden van de bibliotheek daalt al enige tijd. Bibliotheken zouden op zoek moeten gaan naar nieuwe, lichtere vormen om klanten te binden.’

Terug naar overzicht