Veelgestelde vragen over het KB-klantenpanel

Onderzoeken

Voor welke diensten werkt het KB-klantenpanel?
Het gaat om landelijke online diensten die door de KB worden verzorgd, zoals KB.nl, online Bibliotheek, Literatuurplein, Geheugen van Nederland, e-books, LuisterBieb, Delpher, etc.

Krijg ik ook vragen over mijn eigen lokale bibliotheek en de dienstverlening daarvan?
Nee, daarvoor is een ander forum, het Biebpanel.

Krijg ik ook vragen over de fysieke dienstverlening van de KB, zoals de uitleen van boeken?
Ja, dat is mogelijk.

Wat voor soort onderzoeken kan ik verwachten?
U wordt geregeld uitgenodigd om deel te nemen aan online vragenlijsten. Daarnaast kunt u gevraagd worden om mee te doen aan gebruikerstests, interviews en/of groepsdiscussies in de KB in Den Haag of, bij uitzondering, op locatie van een extern onderzoeksbureau.

Word ik op de hoogte gehouden van de resultaten van de onderzoeken?
Ja, u ontvangt gemiddeld drie keer per jaar de nieuwsbrief van het KB-klantenpanel, waarin de opvallendste onderzoeksresultaten gedeeld worden.

Deelname

Hoe vaak per jaar word ik benaderd om deel te nemen aan een onderzoek?
Het verschilt per jaar hoeveel onderzoeken uitgevoerd worden. U zult regelmatig uitnodigingen ontvangen. Uiteraard kiest u zelf aan welke onderzoeken u wilt deelnemen.

Hoeveel tijd kost deelname aan het KB-klantenpanel?
Dat wisselt. Deelname aan een gebruikerstest inclusief interview kost u ongeveer één à anderhalf uur. Het invullen van een online vragenlijst duurt gemiddeld tien minuten. In de uitnodiging laten we u weten hoeveel tijd het invullen ongeveer zal kosten.

Waar vinden de onderzoeken plaats?
Gebruikerstests, interviews en groepsdiscussies vinden plaats in de KB in Den Haag of, bij uitzondering, op locatie van een extern onderzoeksbureau. Online vragenlijsten kunt u thuis invullen.

Krijg ik een vergoeding voor deelname aan de onderzoeken?
Wanneer u deel neemt aan een gebruikerstest, interview of groepsdiscussie ontvangt u een reiskostenvergoeding (op basis van 2e klas openbaar vervoer) en een attentie. Voor de online vragenlijsten die u thuis kunt invullen, krijgt u geen vergoeding.

Ben ik verplicht om aan alle onderzoeken deel te nemen?
Nee. U kunt altijd zelf bepalen of u aan een onderzoek wilt meedoen of niet.

Hoe zit het met mijn privacy?
Uw gegevens worden altijd vertrouwelijk en zorgvuldig behandeld en uw antwoorden worden anoniem verwerkt. Ook wanneer onderzoek door een extern onderzoeksbureau uitgevoerd wordt, is uw privacy gewaarborgd door middel van verwerkersovereenkomsten. Zie voor een volledig overzicht het onderdeel “KB-klantenpanel” in onze Privacyverklaring Koninklijke Bibliotheek .

Voorwaarden

Wie kan lid worden van het klantenpanel?
Wij verwelkomen iedereen vanaf 18 jaar die woont in Nederland en de Nederlandse taal beheerst. Ook als u geen lid bent van de KB of een openbare bibliotheek bent u welkom in ons panel.

Kan ik met mijn lidmaatschap van de openbare bibliotheek ook lid worden van het KB-klantenpanel?
Ja, ook leden van de openbare Bibliotheek kunnen deelnemen aan het KB-klantenpanel.

Lidmaatschap

Hoe kan ik wijzigingen in mijn persoonlijke gegevens doorgeven? U kunt wijzingen in uw persoonlijke gegevens doorgeven via klantenpanel@kb.nl.

Hoe lang duurt het lidmaatschap van het KB-klantenpanel?
U neemt deel voor een periode van één jaar. Daarna kunt u uw lidmaatschap nog twee keer met één jaar verlengen.

Kan ik mijn lidmaatschap van het klantenpanel tussentijds opzeggen?
Ja, dat kan door een e-mail te sturen naar klantenpanel@kb.nl .

Vragen?

Heeft u vragen over deelname aan het KB-klantenpanel? U kunt ons bereiken via klantenpanel@kb.nl .