
De weg van het e-book
Van schrijver NAAR SCHERM
Het lijkt zo simpel: je klikt dat boek van Nicci French aan in de online Bibliotheek en hup, je zit in het verhaal. Maar daar gaat meer aan vooraf dan je misschien denkt. Want hoe komen de e-books en luisterboeken daar? En hoe zit het met de rechten? De KB is verantwoordelijk voor de landelijke digitale bibliotheek en regelt het.
Digitaal lenen: de eerste stappen
Met een klik op een gigantische iPad leent minister Jet Bussemaker op 21 januari 2014 het allereerste e-book via het platform Bibliotheek.nl: Vaslav van Arthur Japin. Op de gloednieuwe website kunnen bibliotheekleden een keuze maken uit 5.000 e-books. Uniek in Europa is dat het gaat op basis van one copy, multiple users: één e-book kan door meerdere leden tegelijk gelezen worden. Negen maanden eerder, in april 2013, is al de LuisterBieb-app gelanceerd, met 200 luisterboeken. Na de zomer volgen er nog eens 500. Sindsdien is het snel gegaan: anno 2020 bevat de LuisterBieb zo’n 3.700 luisterboeken. In september 2020 zijn deze luisterboeken overgegaan naar de nieuwe online Bibliotheek-app, waarin ook bijna 30.000 e-books te vinden zijn.De route van een digitaal boek
Al die boeken komen niet vanzelf op e-readers en mobieltjes terecht. Allereerst moeten de boeken worden ingekocht. Accountmanagers Petra Rijkelijkhuizen en Hannah Zirkler onderhandelen hierover met de uitgeverijen. Per individueel boek worden afspraken gemaakt. Is er een akkoord met de uitgever, dan volgt he technische verhaal. Via imports vanuit Centraal Boekhuis (CB) krijgt de online Bibliotheek een boek in de collectie. Dat wil zeggen: er is aan onze kant geen daadwerkelijke voorraad. ‘‘Je moet eerder denken aan een licentie die je toegang geeft tot een bestand in de database van CB Online’’, aldus Ewout Clarenburg, productmanager van het e-books-orderplatform.
Mensen uitdagen
Vervolgens moeten deze boeken natuurlijk in de etalage. Daar komt het redactieteam om de hoek kijken. “Wij zetten ons er met de online Bibliotheek vooral voor in dat mensen méér lezen”, zegt Eric Daamen, coördinator van de online Bibliotheek. “Maar ook dat ze verrast worden door eens iets anders. Dus niet alleen de Tommy Wieringa’s en Saskia Noorts, maar ook eens een poëziebundel of een historisch boek. Of een keer een luisterboek, bijvoorbeeld.”Aan de man brengen
De volgende stap is het aan de man brengen van onze collectie, zowel online als offline. Van posters bij lokale bibliotheken tot online advertising en gerichte nieuwsbrieven aan specifieke doelgroepen. “We merken dat het resultaat heeft als we mensen wijzen op de pas verschenen e-books of de nieuwe tips van ons eigen panel”, vertelt marketeer Ralph Bauw. “Gewoon in hun mailbox, hoe handig is dat?”Hoe worden fysieke boeken gedigitaliseerd?
Naast digital born e-books, die al meteen online beschikbaar zijn, hebben we ook heel veel boeken die alleen fysiek aanwezig zijn in onze collecties. Hoe zorgen we ervoor dat die boeken ook online te lezen zijn. In dit filmpje van de DBNL zie je de weg die een fysiek boek aflegt om ook op het scherm van jouw e-reader, tablet of telefoon te belanden.