×

Inhoudsopgave

index
Basisvaardigheden

Iedereen mediawijs!

2020: misschien wel het meest digitale jaar ooit


Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Als kernpartner onderschrijft de KB deze prachtige missie. Bijvoorbeeld door bij te dragen aan een campagne als de Media Ukkie Dagen. Deze samenwerking is enorm waardevol, en de POI’s en lokale bibliotheken vervullen ieder jaar weer een sleutelrol in de campagne. Floortje Jansen, relatiemanager Netwerk Mediawijsheid en Andrea Berkelder, coördinator Digitale Geletterdheid Jeugd, KB vertellen hoe ze het afgelopen jaar hebben geprobeerd Nederland mediawijzer te maken.

Mediaopvoeding

Met media - zoals boeken, sites, apps - kunnen we leesvaardigheid vergroten, creatief aan de slag gaan of meer leren over een onderwerp dat ons interesseert. Ook vanwege de hoge fun-factor, wordt in veel jonge gezinnen flink gebruik gemaakt van media.

Als ouder of opvoeder kun je niet vroeg genoeg beginnen met het maken en overwegen van keuzes in mediagebruik. Hoe wil je ermee omgaan? Welke plek heeft mediagebruik in het gezin? Door hierover na te denken, maak je actief bewuste, kritische keuzes.

Driekwart van de ouders worstelt namelijk met de mediaopvoeding van hun jonge kind(eren). Dat bleek uit het Iene Miene Media-onderzoek 2020, hét jaarlijkse onderzoek van Netwerk Mediawijsheid naar mediagebruik in gezinnen met kinderen van 0 t/m 6 jaar. Reden genoeg om met de Media Ukkie Dagen het belang van mediaopvoeding van baby’s, peuters en kleuters bij ouders en opvoeders onder de aandacht te brengen. Investeren in mediawijsheid is geen optie, maar een noodzaak. Het netwerk, en zeker de bibliotheken, kunnen daarin het verschil maken.

Uitdagingen in coronatijd

Toen de Media Ukkie Dagen (#MUD20) afgelopen jaar naderden, werd de wereld overvallen door de coronacrisis. Het gebruik van online devices nam een enorme vlucht, waardoor ouders en opvoeders meer dan ooit vragen hadden over media en opvoeding. Voor veel kinderen was de extra schermtijd thuis een feest, maar ouders voorzagen dat zij op een bepaald moment ook weer terug zouden willen naar de ‘gewone’ situatie. Hoe kun je in alledaagse én buitengewone tijden omgaan met media binnen de opvoeding? Welke boekjes, films en spelletjes zijn geschikt voor een baby of peuter? Hoe wissel je het leren en spelen af, met en zonder tablet? Waar beleef je met je ukkie samen plezier aan?

Digitaal Digistart Congres

De campagne werd op stel en sprong omgezet naar een online editie. En met succes. De KB verzorgde een Digitaal Digistart Congres met dagelijkse blogs vol informatie over de mediaopvoeding voor ukkies. En hoewel bibliotheken hun deuren sloten, vonden zij volop manieren om bij te dragen aan de #MUD20. Veel bibliotheken bedachten leuke initiatieven waarmee ouders hun kinderen kunnen vermaken tijdens de lockdown. Een mooi voorbeeld is Het Biebjournaal van Bibliotheek Hoogeveen. Een jong meisje vertelde daarin onder andere over e-werkplaatsen en Quiver, een app die kleurplaten tot leven brengt met behulp van augmented reality.  
En om thuisles en ontspanning in coronatijd makkelijker te maken, ontwikkelden Stichting MiraMedia in samenwerking met Bibliotheek Utrecht en het Mediateam het digitale overzicht Thuis op School. Vol met doe-tips voor ukkies en tips voor thuis.



Media Ukkie Dagen succesvol

Nu we een jaar verder zijn is het prachtig om te zien dat de Media Ukkie Dagen steeds meer aandacht krijgen. Na misschien wel het meest digitale jaar ooit, zien we vanuit de bibliotheken allerlei samenwerkingsverbanden ontstaan met het onderwijs, de kinderopvang en in het werkveld van de opvoedingsdeskundigen (met maar liefst 150 digitale activiteiten verspreid over het hele land). Samen maken we ouders en opvoeders wegwijs in de mogelijkheden van media!



6 / 52
logo