De KB en de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om (digitaal) lezen te promoten. De komende 3 jaar wordt de online Bibliotheek ingezet bij meerdere bekende leesbevorderende campagnes als de Kinderboekenweek. De online Bibliotheek is een dienst van de KB.
Campagnes
Bij de leesbevorderende campagnes zoals de Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en Heel Nederland Leest zal het aanbod van de online Bibliotheek zoveel mogelijk aansluiten. Het doel is om zowel online als offline voor meer bibliotheekbezoeken te zorgen.
Het belang van lezen
Mariëlle van Tilburg, coördinator online Bibliotheek: “Lezen opent deuren naar nieuwe werelden, verrijkt de geest en verbindt ons met de ander. Uiteindelijk maakt het ons natuurlijk niet uit op welke manier mensen lezen: met een fysiek boek, e-book of toch liever een luisterboek. Ook maakt het ons als leesbevorderende partijen niet uit of je koopt, streamt of leent. Maar met deze nieuwe samenwerkingsafspraak en de campagnes die daar uit voortkomen, willen we mensen erop attenderen welke mogelijkheden er zijn om digitaal te lezen. We merken bijvoorbeeld dat lang niet iedereen bekend is met het aanbod van de online Bibliotheek. We zijn blij dat we met deze nauwere samenwerking met het CPNB wederom ijzersterke campagnes kunnen verwachten om het lezen te bevorderen.”