‘Lezen brengt je dichter bij elkaar’. Dat is de boodschap van de kerstcommercial die de Leescoalitie gemaakt heeft voor feestmaand december. Met de commercial wil de Leescoalitie iedereen bewust maken van de kracht van lezen. En dat is hard nodig.
Uit PISA-onderzoek blijkt namelijk dat 1 op 3 15-jarigen in Nederland het risico loopt om laaggeletterd van school te komen. Ook kunnen 2,5 miljoen mensen in Nederland niet goed meedoen aan de samenleving, omdat zij niet goed kunnen lezen. Het is dus van belang dat er meer aandacht komt voor lezen: het is hét middel om te strijden tegen kansenongelijkheid.
Tekst gaat door onder de video.
Over de Leescoalitie
De Leescoalitie is een samenwerkingsverband van 10 organisaties die zich bezighouden met lezen en geletterdheid. Dit zijn:
- Stichting Lezen (voorzitter)
- KB nationale bibliotheek
- Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
- Vereniging van Openbare Bibliotheken
- Nederlands Letterenfonds
- Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum
- De Taalunie
- Stichting Lezen en Schrijven
- De Schoolschrijver
- De Schrijverscentrale
Samen willen zij zoveel mogelijk mensen laten lezen.