Inhoudsblokken

‘Lezen brengt je dichter bij elkaar’. Dat is de boodschap van de kerstcommercial die de Leescoalitie gemaakt heeft voor feestmaand december. Met de commercial wil de Leescoalitie iedereen bewust maken van de kracht van lezen. En dat is hard nodig. 

Uit PISA-onderzoek blijkt namelijk dat 1 op 3 15-jarigen in Nederland het risico loopt om laaggeletterd van school te komen. Ook kunnen 2,5 miljoen mensen in Nederland niet goed meedoen aan de samenleving, omdat zij niet goed kunnen lezen. Het is dus van belang dat er meer aandacht komt voor lezen: het is hét middel om te strijden tegen kansenongelijkheid. 

Tekst gaat door onder de video.

Over de commercial

De commercial is een korte kerstfilm. Deze kun je in december zien op tv, social media en in de bioscoop. Daarnaast kom je in 2025 de boodschap van het filmpje - lezen brengt je dichter bij elkaar - overal tegen: in kranten en bladen, op straat en op social media.  

Het filmpje is onderdeel van een nieuwe campagne van de Leescoalitie: ‘Wie leest heeft een goed verhaal’. In deze campagne staan de waarden van lezen centraal. De komende jaren maakt de Leescoalitie steeds een nieuwe kerstcommercial, waarin zij steeds een andere waarde van lezen benoemt. Denk aan ‘lezen maakt je sterker’ en ‘lezen geeft zelfvertrouwen’. 

Over de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband van 10 organisaties die zich bezighouden met lezen en geletterdheid. Dit zijn: 

  • Stichting Lezen (voorzitter) 
  • KB nationale bibliotheek 
  • Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek 
  • Vereniging van Openbare Bibliotheken 
  • Nederlands Letterenfonds 
  • Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum 
  • De Taalunie 
  • Stichting Lezen en Schrijven 
  • De Schoolschrijver
  • De Schrijverscentrale

Samen willen zij zoveel mogelijk mensen laten lezen.