Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft besloten om vanaf 2028 jaarlijks 50 miljoen uit te trekken voor de Bibliotheek op school en BoekStart. Dit past bij andere initiatieven van dit kabinet om leesvaardigheid en basisvaardigheden te verbeteren. De KB is verheugd met dit initiatief.
De Bibliotheek op school
De Bibliotheek op school is een samenwerking tussen bibliotheken en scholen om leesplezier en leesvaardigheid te bevorderen. De bibliotheek zorgt voor een passende en uitdagende collectie boeken op school. Ook worden de leraren ondersteund door experts op het gebied van lezen en media. Bijna alle bibliotheken in het land doen mee met de Bibliotheek op school.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen op basisscholen die meedoen met dit initiatief, lezen leuker gaan vinden, vaker lezen en leesvaardiger worden. Lezen heeft ook een bewezen positief effect op hun woordenschat en kennis van de wereld.
Structurele financiering
Momenteel krijgt de Bibliotheek op school een tijdelijke subsidie van 24 miljoen euro per jaar. Vanwege het grote belang en de positieve resultaten heeft het kabinet besloten dit vanaf 2027 om te zetten in structurele financiering. In de begroting van 2027 is 38 miljoen euro gereserveerd, vanaf 2028 gaat het jaarlijks om 50 miljoen euro.
Met de huidige subsidie ligt de focus op scholen met een complexe leerlingpopulatie. De doelgroep wordt vanaf schooljaar 2026/2027 verbreed naar alle scholen in het funderend onderwijs. Bibliotheken kunnen de structurele financiering ook inzetten voor samenwerking met de kinderopvang (BoekStart), met lerarenopleidingen of met het mbo.
“We zijn erg blij met deze structurele investering van OCW in de programma’s voor lezen en leesbevordering. Het is een mooie erkenning van het belang van lezen, en sluit goed aan bij onze strategische ambities: meer mensen de kans geven om te lezen en mee te doen in de informatiesamenleving. Lezen vormt je denken, verruimt je wereldbeeld en is essentieel om volwaardig mee te kunnen doen – zowel offline als online.”
Ronald Huizer, directieteam KB - portefeuille Lezen en digitale geletterdheid
Lees hier het complete persbericht.