De KB werkt aan een nieuw bibliotheeksysteem voor de collectie. Heb je hier vragen over? Bekijk de meest gestelde vragen hier.

 

Algemeen

Waarom stapt de KB over op een nieuw bibliotheeksysteem?

De systemen voor registreren en uitlenen die we nu gebruiken, voldoen niet meer aan de eisen om de grote en sterk veranderende (digitale) stromen publicaties goed te beschrijven en te beheersen. Daarom stappen we over op een nieuw systeem met nieuwe software waarmee we de groeiende informatiestromen beter in goede banen kunnen leiden. 

Wanneer vindt deze overgang plaats?

In de periode van donderdag 9 juni om 17.00 uur tot en met woensdag 15 juni om 9.00 uur wordt de catalogus aangepast aan het nieuwe bibliotheeksysteem. In die periode is de dienstverlening beperkt. Op woensdag 15 juni gaat de aangepaste catalogus online. Vanaf die datum is alles weer mogelijk.

Nieuwe catalogus

Waarom zie ik in de catalogus geen knop ‘Aanvragen’ meer?

In het nieuwe bibliotheeksysteem heet ‘Aanvragen’ voortaan ‘Reserveren’. Er is geen onderscheid meer tussen een aanvraag en een reservering. Ook als het boek beschikbaar is, reserveer je het boek. Is het boek uitgeleend? Dan plaats je een tweede reservering. Dan word je de eerstvolgende in de wachtrij. Informatie hierover vind je in je leengegevens. 

Waarom moet ik bij meerdere exemplaren 2 keer kiezen voor het boek dat ik wil reserveren?

De catalogus en het reserveringssysteem vormen tijdelijk niet één geheel. Er is wel een verwijzing vanuit de titel naar het reserveringssysteem, maar niet op het niveau van het exemplaar. In de catalogus maakt het niet uit welke knop je aanklikt: de keuze voor het exemplaar maak je pas op de reserveringspagina. 

Hoe zie ik of een boek al door een andere klant gereserveerd is?

Je ziet dit op de nieuwe reserveringspagina. Als bij de exemplaarinformatie ‘Item op zijn plaats’ staat, is het boek beschikbaar in het magazijn. Je kunt het dan meteen reserveren.  

  • Als het boek al door een andere gebruiker is gereserveerd, staat bij de exemplaarinformatie ‘Niet aanwezig’. Je ziet ook tot welke datum het uitgeleend is. Je kunt het boek reserveren. Je wordt dan de volgende in de wachtrij.

  • Het kan voorkomen dat een boek al gereserveerd is door iemand anders, maar nog niet uit het magazijn is opgehaald. Dan staat er nog steeds ‘Item op zijn plaats’, maar ook dat er al ‘1 reservering’ is. Je bent dan toch de volgende in de wachtrij als je een reservering plaatst. 

Waar vind ik mijn leengegevens?

Van 9 juni 17.00 uur tot 15 juni 9.00 uur is het tijdelijk niet mogelijk zelf leengegevens in te zien. Daarna zijn de leengegevens op de nieuwe reserveringspagina weer in te zien via ‘Mijn KB’.

Wat gebeurt er met mijn huidige uitleningen?

Huidige uitleningen worden meegenomen naar het nieuwe bibliotheeksysteem. Je vindt ze straks dus gewoon weer terug in je leengegevens. 

Verandert de uitleentermijn en het aantal verlengingen?

Ja. De termijn voor inzage in de KB en voor uitleen wordt 14 dagen. Je moet uitleenbaar materiaal voortaan dus vaker verlengen als je het langer nodig hebt. De maximale uitleenperiode blijft wel hetzelfde. Gereserveerde boeken staan voortaan 14 dagen voor je klaar om op te halen bij de balie. 

Wordt WorldCat de nieuwe catalogus?

Nee. Net als veel andere bibliotheken sturen wij onze gegevens ook naar de wereldwijde zoekcatalogus WorldCat, maar dat wordt niet onze nieuwe catalogus. Onze digitale bronnen zijn via WorldCat te vinden, dus WorldCat biedt hierbij meerwaarde. Daarnaast kun je via WorldCat in de collectie van andere Nederlandse bibliotheken of wereldwijd zoeken. 

Vragen

Meer vragen? Stel ze via ons contactformulier op de contactpagina.