Functieomschrijving

Waar ruim 120 km aan bibliotheekmateriaal, 5 miljoen gebruikers van onze digitale diensten en verbindend leiderschap samenkomen. Dat is de KB in Den Haag. Vanwege het aflopen van de termijn van de huidige voorzitter zoeken wij per 1 november 2025 een voorzitter van het Algemeen Bestuurscollege (ABC). 

Over de KB

De KB is al eeuwenlang een bron van inspiratie en ontwikkeling. Opgericht in 1798 groeiden we uit van een bibliotheek voor de volksvertegenwoordiging naar een brede, veelzijdige organisatie (550+ medewerkers, > € 140 mln budget), die de nationale bibliotheekcollectie zichtbaar, bruikbaar en houdbaar maakt voor alle Nederlanders en voor elk type gebruik, nu en in de toekomst. 

Sinds 2015 heeft de KB ook een belangrijke coördinerende rol in het netwerk van openbare bibliotheken. We zijn de spil in het netwerk van (openbare) bibliotheken in Nederland en we bouwen aan de nationale digitale bibliotheek. Ongeveer de helft van het budget van de KB is bestemd voor de nationale bibliotheekcollectie, de andere helft van het budget wordt besteed aan de taken die de KB voor het netwerk van openbare bibliotheken vervult.

Wij verbinden mensen en woorden om bij te dragen aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland. We maken voor iedereen in Nederland onderzoeken, lezen, ontdekken en een leven lang leren mogelijk. Thuis en in de bibliotheek, online en offline. Dat doen we opgavegericht met vele samenwerkingspartners, nationaal en internationaal en met bezoekers en gebruikers zelf. Een veilige, toegankelijke en verbonden publieke ruimte, fysiek en digitaal, zien we als noodzakelijk daarvoor. 

Onze collecties zijn de basis van ons handelen. Ze zijn onderdeel van de keten van kennis en verhalen die in en over Nederland zijn vastgelegd, en groeien dagelijks. Deze collecties, fysiek en digitaal, bieden we bruikbaar voor mens en machine aan, houden we duurzaam toegankelijk en verbinden we met de collecties van anderen. Zo verrijken we de samenleving met de kracht van woorden.

Uitdagingen

Er liggen bij de KB uitdagingen op het gebied van de financiering, het ontwikkelen en behouden van voldoende competente mensen, het zorgen voor de digitale en fysieke veiligheid van onze collecties en het vergroten van het lerend vermogen van de organisatie. 

Ook zullen de komende jaren zowel een nieuw klimaatneutraal en gerobotiseerd magazijn voor de fysieke collecties als een nieuw uitnodigend hoofdgebouw gerealiseerd moeten worden. Tot slot zal de KB zich als publieke instelling moeten verhouden tot (geo)politieke en maatschappelijke ontwikkelingen.

In de huidige maatschappij is alles in hoge mate onderling verbonden. De vele verbindingen maken dat er een complex geheel aan relaties ontstaat dat per onderwerp en omgeving anders in elkaar steekt. 

Deze complexiteit vertaalt zich ook in het werk, zowel wat betreft de inhoud van vraagstukken als de betrokken actoren rondom die vraagstukken. Effectieve oplossingen vragen om samenwerking over sectoren en organisatiegrenzen heen. Opgavegericht werken in netwerken is daarom een belangrijke vaardigheid.  

Profiel

Vanwege het aflopen van de termijn van de huidige voorzitter zoeken wij per 1 november 2025 een voorzitter van het Algemeen Bestuurscollege (ABC). Het ABC bestaat uit vijf leden. 

De ideale kandidaat verrijkt de diversiteit in ons ABC en is als voorzitter verantwoordelijk voor het vormgeven van het ABC en de optimalisatie van de werkwijze. Intern fungeert de voorzitter als ‘critical friend’ voor het directieteam, extern als ambassadeur voor de KB. De KB zoekt een verbindende en activerende voorzitter met de volgende eigenschappen:

  • Wezenlijke belangstelling voor de kerntaken en de positie van de KB, zowel voor wat de nationale collectie betreft als voor de taken van de KB in relatie tot openbare bibliotheken.
  • Begrip van de verankering van de organisatie in het (inter)nationale cultureel-wetenschappelijke speelveld en het democratisch bestel.
  • Bewezen bestuurlijke kwaliteiten en ervaring op het gebied van toezicht houden.
  • Integriteit, verantwoordelijkheidsgevoel en onafhankelijkheid.
  • Relevant netwerk in bestuurlijk-politiek Den Haag.
  • Overstijgend en integraal denkvermogen, betrokken en inspirerend gesprekspartner voor het ABC en het directieteam.
  • Bestuursstijl die past bij de stijl en cultuur van de KB-organisatie en de kernwaarden verbindend, open, vernieuwend en bevlogen.
  • Affiniteit en ervaring met opgavegericht werken in het publieke domein en de betekenis daarvan voor een instelling (sturing, organisatie, samenwerking, verantwoording) en haar omgeving.
  • Affiniteit en ervaring met IT-gedreven, publieksgerichte netwerkorganisaties, inclusief de (cultuur)veranderingen die horen bij bijvoorbeeld digitale transformatie.
  • Ervaring met de financiële bedrijfsvoering van organisaties.

Taken en werkwijze ABC

Het ABC vergadert tenminste vier keer per jaar. In de praktijk functioneert het ABC als een Raad van Toezicht en momenteel wordt verkend of dit wettelijk kan worden verankerd. 

De taken en verantwoordelijkheden van het ABC omvatten de vaststelling van het jaarverslag, de begroting, het beleidsplan en subsidieregelingen en het ABC fungeert als klankbord voor het directieteam, onder leiding van de algemeen directeur. 

In het reglement is aan de algemeen directeur een ruim mandaat verleend. De dagelijkse leiding van de organisatie berust volgens dit reglement bij de algemeen directeur. De algemeen directeur heeft integrale verantwoordelijkheid voor de KB en legt verantwoording af aan het ABC. 

Benoeming en vergoeding

Leden van het ABC worden benoemd door de minister van OCW voor een periode van vijf jaar en kunnen één keer worden herbenoemd. Zij ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding die momenteel € 8.950 euro bedraagt, passend binnen de normen en richtlijnen van de Wet normering topinkomens. De vergoeding van de voorzitter is vastgesteld op een bedrag van € 11.500 euro.

Vragen over deze functie en de sollicitatieprocedure? 

Neem contact op met Freek Muller, Bestuursadviseur, via 06-18509990 of @email

Solliciteren

Je kunt je interesse kenbaar maken door een korte motivatie en actueel cv te mailen naar @email.

Reageren kan tot 20 juni 2025. De eerste ronde gesprekken vindt plaats in de tweede helft van augustus, de tweede ronde gesprekken in de 2e en 3e week van september.