Inhoudsblokken

Vandaag gaat de campagne ‘Duik in de grootste collectie tegengeluiden’ van start. Met deze campagne wil de KB de bekendheid van haar aanbod vergroten, vooral onder jongere Nederlanders.

Tegengeluiden en dwarsdenkers

De campagne licht dwarsdenkers uit de Nederlandse geschiedenis uit, van het pacifisme van Erasmus tot het feminisme van Wilhelmina Drucker. Elke dwarsdenker komt tot leven in een story met beeldmateriaal en collectiestukken. Wie waren zij, hoe gingen zij tegen de tijdsgeest in en hoe reageerde de samenleving daarop? Zo wordt de bezoeker geprikkeld om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is met de KB. Denk dan aan de digitale collecties van Delpher en DBNL, de fysieke collectie in onze leeszaal, of uiteenlopende publieksevenementen.

Projectleider Lode Kulik vertelt: ”Uit onderzoek weten we dat veel Nederlanders nog niet van de KB hebben gehoord, of dat ze geen idee hebben wat je bij onze nationale bibliotheek kunt doen. Terwijl hier zoveel te ontdekken valt. In onze collectie vind je miljoenen kranten en (dag)boeken, maar ook handgeschreven briefjes en websites. En veel is digitaal beschikbaar. Met deze campagne willen we de bekendheid hiervan vergroten.”

Vervolgcampagnes

Het thema sluit ook goed aan bij ‘vrijheid van meningsvorming’ en ‘meerstemmigheid’, 2 belangrijke onderwerpen waar de KB zich hard voor maakt. Dit is de eerste campagne in een serie, waarmee de KB haar bekendheid wil vergroten. In vervolgcampagnes zullen andere onderwerpen centraal staan.