Naam: Anouk
Functie: hoofd bestuurs- en organisatiezaken en directiesecretaris
In dienst bij KB sinds: 2018, daarvoor van 2008 – 2014

Je bent teruggekomen op ‘het oude nest’?

"Dat klopt! Ik werkte tot 2014 al een tijdje bij de KB. Toen kwam een baan in een museum op mijn pad, waar ik veel ervaring kon opdoen met het presenteren van collecties. Dat heb ik 4 jaar gedaan en was erg leuk. Vervolgens ben ik teruggekomen bij de KB, die inmiddels erg veranderd was en voelde als een nieuwe uitdaging."

Wat doe je bij de KB?

"Ik ben hoofd bestuurs- en organisatiezaken en directiesecretaris. Dat betekent dat ik alle directie- en bestuursvergaderingen mee help voorbereiden, besluitvormingsprocessen organiseer en vastleg. Ook coördineer ik het maken van het jaarverslag en onderhoud ik contacten met (inter)nationale stakeholders. Ik geef leiding aan een diverse groep collega’s, van de archivaris tot de managementassistent van de algemeen directeur."  

Wat heeft je verrast binnen de KB?

"Zelf kende ik de KB goed, als student en later als promovendus kwam ik hier vaak. Toen wist ik al dat de KB innovatief is en veel doet op het gebied van digitalisering. Ik zie wel dat het anderen verrast hoeveel mensen hier werken, zo’n 550. We doen veel meer dan mensen denken."

Wat heb je hier tot nu toe geleerd?

"In mijn vorige baan bij de KB, als teamleider Collectiekennis, heb ik leren leidinggeven en ervaren dat je hiervoor kilometers moet maken. Dat is echt een vak, je leert het voor het grootste deel in de praktijk. In mijn huidige baan leer ik weer heel nieuwe dingen, die vaak een bestuurlijke en juridische kant hebben."

Hoe werk jij aan je professionele ontwikkeling binnen de KB?

"Binnen de KB heb ik echt al mooie kansen gekregen. Toen ik hier 2 jaar werkte, werd ik teamleider en kon ik kennismaken met een managementfunctie. En toen ik eind 2021 overstapte naar mijn huidige baan, was dat ook weer een kans om me op nieuwe terreinen te ontwikkelen. Dat is het voordeel van een grotere organisatie, er zijn altijd nieuwe projecten of ontwikkelingen. Zo blijven jij én de organisatie in beweging."

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Lacht: "Ik zit veel in overleg, thuis grap ik weleens dat ik de hele dag heb gekletst. Dat is natuurlijk niet zo, maar ik overleg wel veel met verschillende collega’s. Daarnaast ben ik veel bezig met het voorbereiden van stukken voor de directie. De onderwerpen zijn heel divers en het tempo ligt hoog: van de organisatie van een internationale bijeenkomst tot een sessie voor de hele KB, van de invoer van nieuwe wetgeving tot een overleg over nieuwe huisvesting. "  

Waar vinden we je als je niet bij de KB bent?

"We zijn echt stadsmensen. Met mijn gezin loop ik in het weekend graag door verschillende steden. Lekker lunchen en leuke plekken ontdekken. En in het weekend vind je mij ook langs de lijn van het voetbalveld!"

Wat voor eigenschappen en competenties heb je nodig om bij de KB te werken?

"Binnen de KB werken veel bevlogen, maar ook kritische mensen. Met hart voor hun werk en wat de KB doet. Je moet ook willen vernieuwen, we zijn geen organisatie die stilstaat."

Wat vind je het fijnste aan werken bij de KB?

"De mensen met wie ik fijn en goed kan samenwerken. Er werken zoveel leuke, slimme en creatieve mensen hier. Dat is erg inspirerend."