Inhoudsopgave

Er zijn 2 KB leerstoelen. Dit zijn posten die hoogleraren innemen bij academische onderwijsinstellingen. De KB maakt 2 leerstoelen mogelijk. De een wordt bekleed door Frank Huysmans. Hij is bijzonder hoogleraar op het gebied van de informatiemaatschappij en openbare bibliotheken aan de Universiteit van Amsterdam. Irene van Renswoude bekleedt de Herman de la Fontaine Verwey-leerstoel aan dezelfde universiteit. Zij houdt zich bezig met middeleeuwse handschriften en cultuurgeschiedenis.

Wat houden de KB leerstoelen in?

De KB wil wetenschappelijk onderzoek naar de collectie en de rol van bibliotheek in de maatschappij bevorderen. Daarom maken we 2 leerstoelen mogelijk. Frank Huysmans bekleedt zijn leerstoel sinds het begin ervan in 2005. Eerst lag de nadruk meer op boekwetenschap, nu meer op de veranderende informatiesamenleving. Daarin heeft de openbare bibliotheek een belangrijke rol. Irene van Renswoude bekleedt haar leerstoel sinds 2018. Zij zet zich in om middeleeuwse handschriften digitaal toegankelijk te maken. Dat is belangrijk voor studie en onderzoek. Samen met collega’s geeft ze leiding aan een team dat met een mobiel digitaliseerstation langs erfgoedinstellingen reist.

Onderzoeken binnen de leerstoelen

Frank Huysmans doet onderzoek naar de waarde van openbare bibliotheken. Hij onderzoekt de rol die zij kunnen spelen in het informatielandschap. Ook vergelijkt hij bibliotheeksystemen in verschillende landen met elkaar. Ook is hij actief als beleidsadviseur, redacteur en columnist in commissies en wetenschappelijke en vakbladen.

Irene van Renswoude richt zich in haar onderzoek op sporen van lezers in middeleeuwse handschriften. Daarbij kijkt ze vooral naar notities bij omstreden, verboden of bijna vergeten teksten, die lange tijd buiten de wetenschappelijke of religieuze canon vielen.

Impact van de leerstoelen

In zijn onderzoek richt Frank Huysmans zich op de maatschappelijke rol van de bibliotheek. Die rol wordt steeds belangrijker. In de bibliotheek leen je niet meer alleen boeken: je kunt er ook meedoen aan allerlei activiteiten of taal- en digitale vaardigheden leren. Het is belangrijk om daar onderzoek naar te doen. Hoe vullen bibliotheken die rol precies in? Wie helpen ze daarmee? Waarom is dat zo belangrijk?

Met haar onderwijs en onderzoeksprojecten zorgt Irene van Renswoude ervoor dat de studie van middeleeuwse handschriften aansluit bij interesses en thema’s van vandaag de dag. Ze speelt in op belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. Daar komen nieuwe onderzoeksvragen bij kijken. Ook kunnen belangrijke vragen die al lang leefden nu eindelijk worden beantwoord. Dat geldt ook voor haar onderzoek naar censuur. Dat sluit sterk aan bij debatten van nu over nepnieuws en desinformatie.

Literatuur

Publicaties van Frank Huysmans (selectie)

Artikelen

  • Deszcz-Tryhubczak, J., & Huysmans, F. ‘Reading and digital media: European perspectives. Learning to Read in a Digital World. John Benjamins, 2018, pp. 1-30.
  • Helvoort, J. van, Brand-Gruwel, S., Huysmans, F. & Sjoer, E. ‘Reliability and validity test of a Scoring Rubric for Information Literacy. Journal of Documentation 73:2, 2017, pp. 305-316.
  • Huysmans, F., & Oomes, M. ‘The People's Palaces: Public Libraries in the Information Society. Cultural Policy in the Polder: 25 Years Dutch Cultural Policy Act. Amsterdam University Press, 2018, pp. 219-242.
  • Huysmans, F. Promoting media and information literacy in libraries. Research for CULT Committee: Public libraries - Their new role: workshop documentation. European Parliament, Directorate-General for Internal Policies, 2016, pp. 49-67.
  • Kleijnen, E., Huysmans, F., Ligtvoet, R., & Elbers, E. ‘Effect of a school library on the reading attitude and reading behaviour in non-western migrant students’. Journal of Librarianship and Information Science 49:3, 2017, pp. 269-286.

Boek

Publicaties van Irene van Renswoude (selectie)

Artikelen

  • Renswoude, I. van. ‘What not to read in times of crisis. The first index of banned books’. Threatened Knowledge – Threatening Knowledge: Knowing and Ignoring in Times of Threat. Routledge, 2021, pp. 25-51.
  • Renswoude, I. van. ‘Women and Disputation’. The Art of Reasoning in Medieval Manuscripts. KNAW, 2020.
  • Renswoude, I. van. ‘Crass Insults. Ad Hominem Attacks and Rhetorical Conventions’. Uta Heil. Das Christentum im frühen Europa. Diskurse – Tendenzen – Entscheidungen. Millennium-Studien 75, 2019, pp. 171–194.
  • M. J. Teeuwen & I. van Renswoude. ‘Censuur en zelfcensuur in oudheid en middeleeuwen’. In vriendschap en vertrouwen. Cultuurhistorische essays over confidentialiteit. Hilversum: Verloren, 2015 pp. 241-256.

Boeken

  • Renswoude, I. van. The Rhetoric of Free Speech in Late Antiquity and the Early Middle Ages. Cambridge University Press, 2019.
  • M. J. Teeuwen & I. van Renswoude (red.). The Annotated Book in the Early Middle Ages. Practices of Reading and Writing. Brepols, 2018.