Kunsthistorisch reizen door België en Nederland
Boven de Moerdijk
Haar reis naar Nederland vervolgend, merkt ze bij de oversteek van de Moerdijkbrug op dat de ‘Franse stijl’ nu steeds meer wordt verlaten: in klederdracht, uiterlijk en natuurlijk ook de taal. Ook signaleert ze de eerste molens en tulpenvelden. Kort beschrijft ze haar bezoek aan Dordrecht (de schilder Ary Scheffer!), Rotterdam (de charmante haven!) en Leiden (de kanalen!). Maar het meest onder de indruk is ze (natuurlijk) van Amsterdam. Als blijkt dat het Rijksmuseum nog niet open is (de opening is op 13 juli 1885 gepland), is Annaly wel teleurgesteld. Ze moet het doen met de Van der Hoopcollectie, die wel al te bezichtigen is. Een hoogtepunt is haar bezoek aan Artis. Vol bewondering beschrijft ze de vele dieren, hun kleurenpracht, maar ook hun goedverzorgde verblijven.
Het reisalbum eindigt met een beschrijving van Den Haag en Scheveningen. Annaly schrijft lovend over de kunstwerken van Rembrandt, Potter en Steen die worden getoond in het Mauritshuis en de prachtige collectie van Steengracht van Oosterland (helaas in 1913 geveild). Maar een wandeling door het Haagse Bos en de Scheveningse Bosjes naar het strand is voor haar het moment suprême, het hoogtepunt. Het licht van de zon die speelt met de bladeren en de boslanen die eindeloos lijken… ze verzucht dat Nederland en België door deze heerlijke reis (‘delicieux voyage’) haar voor altijd zullen bij blijven.
Bibliografische informatie
Marie Annaly-Lourse, Voyage en Belgique et Hollande. Handschrift, 1885.
Aanvraagnummer: KW 1900 A 349
Henry Havard, La Hollande à vol d'oiseau. Paris, Decaux & Amsterdam, Van Bakkènes, 1881.
Aanvraagnummer: 3020 A 3