Inhoudsblokken

Vandaag gaat de succesvolle Readification-campagne verder. Bij deze campagne verschijnen verhalen die gebaseerd zijn op populaire games. Hiermee hopen de Leescoalitie, NBD Biblion en gameontwikkelaar Ubisoft jongeren te bereiken en te zorgen dat zij meer plezier krijgen in lezen. Dit jaar schrijven onder anderen Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart mee.

Wat is de Readification-campagne?

Jongeren hebben steeds minder plezier in lezen. Zo vindt bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen tijdsverspilling. NBD Biblion, gameontwikkelaar Ubisoft en de Leescoalitie waar de KB deel van uitmaakt, maken zich hier zorgen over. Tijdens de Readification-campagne die zij organiseren verschijnen nieuwe verhalen die zich afspelen in de wereld van games. Het doel van deze verhalen is meer jongeren te bereiken en te zorgen dat zij meer plezier in lezen krijgen. Bekende schrijvers werken hieraan mee. Hun zogeheten Verborgen Verhalen worden versterkt met beelden, video’s en geluiden uit de games. Jongeren kunnen de verhalen lezen in de app van gameontwikkelaar Ubisoft.

Succes van de campagne

In 2021 is de Readification-campagne gestart. Ronald Giphart en Margje Woodrow schreven toen verhalen over de wereld uit de game Assassin’s Creed Valhalla. Met succes. De verhalen zijn ruim 75.000 keer gedownload. 4 op de 10 jongeren gaven aan dat de verhalen ervoor zorgden dat ze daadwerkelijk meer wilden lezen.  

Readification-campagne 2023

Vandaag verschijnen de Verborgen Verhalen van schrijvers Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart. Ook zij schrijven over de game Assassin’s Creed Valhalla. Later volgen verhalen van Manon Uphoff, Marion Pauw, Marcel van Driel en Rima Orie. Zij schrijven over de nog te verschijnen games Assassin’s Creed Mirage en Skull & Bones. 

Directeur CPNB Eveline Aendekerk, namens de Leescoalitie: ‘We weten dat we jongeren moeten bereiken op de plaatsen waar ze al zijn. De samenwerking met Ubisoft was in het begin een hele spannende en ongebruikelijke, maar heeft alle verwachtingen overtroffen. We geloven allemaal in het hogere doel: jongeren die steeds minder lezen in hun eigen leefwereld laten zien hoe ontzettend leuk en waardevol lezen kan zijn. Ik ben ongelooflijk verheugd dat die prachtige eerste pilot nu maar liefst drie keer een vervolg krijgt.’