Week van de Mediawijsheid
Wat gebeurt er tijdens de Week van de Mediawijsheid? Wat is de rol van de KB hierin? En wat is mediawijsheid eigenlijk? De Week van de Mediawijsheid vraagt aandacht voor slim en veilig gebruik van (digitale) media. De KB is kernpartner van Netwerk Mediawijsheid, dat deze campagne organiseert.
Campagne om mediawijsheid te stimuleren
Wat is mediawijsheid? Je bent mediawijs als je slim en veilig gebruik kunt maken van (digitale) media, zoals kranten, televisie en sociale media. Dan kun je bijvoorbeeld goed inschatten of een online tekst betrouwbaar is. En je weet wat je wel of niet op sociale media kunt zetten. Hiervoor moet je goed begrijpen hoe al die verschillende media werken en hoe je ermee om moet gaan. Dat is iets wat je kunt leren.
Wat is de Week van de Mediawijsheid?
De Week van de Mediawijsheid vindt jaarlijks plaats in november. Het doel is om aandacht te vragen voor een slim en veilig gebruik van media. Er worden activiteiten georganiseerd als tentoonstellingen, lezingen en een serious game (leerzaam spel) voor scholieren. De Week heeft ieder jaar een ander thema, zoals de balans tussen online en offline zijn, of de omgangsvormen op sociale media.
Wat is de rol van de KB bij de Week van de Mediawijsheid?
De KB is kernpartner van Netwerk Mediawijsheid, dat deze campagne organiseert. Binnen de campagne stimuleert de KB bibliotheken om activiteiten te organiseren gericht op media, mediawijsheid en mediaopvoeding.
Voor wie is de Week van de Mediawijsheid?
De Week van de Mediawijsheid richt zich op alle Nederlanders, van jong tot oud en uit alle lagen van de bevolking. Er zijn veel verschillende soorten activiteiten, zowel landelijk als lokaal en zowel online als offline. Zo kunnen veel mensen meedoen op een manier die bij ze past.
Iedereen mediawijs
In een steeds digitalere wereld moet iedereen mee kunnen blijven doen. Het wordt steeds belangrijker om te weten hoe je om moet gaan met verschillende (digitale) media. Daarom wil de KB mediawijsheid graag stimuleren, bijvoorbeeld via de Week van de Mediawijsheid. Er worden tijdens deze campagne door het hele land en online honderden activiteiten georganiseerd om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Netwerk Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, waarvan de KB 1 van de 5 kernpartners is. De andere kernpartners zijn Beeld en Geluid, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Omroep Human en Kennisnet.
Meer informatie over de Week van de Mediawijsheid
Kijk voor meer informatie op de website van de Week van de Mediawijsheid of neem contact op met onze contactpersoon.