In deze columnreeks maakt de nieuwe Algemeen directeur Wilma van Wezenbeek kennis met de KB. Achter de schermen leert ze werknemers kennen die belangrijk werk verrichten dat niet altijd bij iedereen bekend is. Vaak op indrukwekkende schaal. Vandaag: het 'IBL’ oftewel Interbibliothecair Leenverkeer.

De tekst loopt door onder de video.

In de KB kom ik heel veel afkortingen tegen. Zo ook IBL. Die afkorting ken ik al langer, maar ik ben wel nieuwsgierig naar hoe de KB omgaat met dit Interbibliothecair Leenverkeer. Dat is de mogelijkheid voor KB-leden om publicaties uit andere bibliotheken aan te vragen. Maar ook voor leden van andere bibliotheken om publicaties uit de KB-collectie aan te vragen. Krijgt de KB veel van dit soort verzoeken? 

“781 gemiddeld per maand”, vertelt Karijn Dillmann van team Dienstverlening wanneer ik daar langsga. “Vaak kunnen we boeken en tijdschriftartikelen leveren uit onze eigen fysieke of digitale collectie. Maar als wij deze niet hebben, dan vragen we ze dus aan bij andere bibliotheken, in binnen- en buitenland. En andersom leveren wij aan bibliotheken wereldwijd. Het is een dienst die draait om nationale en internationale samenwerking.”

Digitale scans

Maar bij IBL gaat het tegenwoordig om meer dan alleen de uitwisseling van boeken, legt Karijn uit. “Het gaat vaak om het leveren van scans. Soms hoeven mensen maar 1 pagina of 1 hoofdstuk in te zien. In plaats van langs te komen, kunnen zij dan tegen betaling een digitale scan aanvragen. Dat kan een eenvoudige scan zijn, of een hoogwaardige reproductie uit onze bijzondere collectie. Daar zijn mensen soms enorm mee geholpen. En voor het aanvragen van scans en reproducties hoeven mensen geen lid te zijn.” 

De Hitkrant

Er komen vast ook bijzondere aanvragen binnen? “Jazeker, naast aanvragen voor wetenschappelijke literatuur komen er ook heel persoonlijke binnen”, meldt Karijn. “Van een man bijvoorbeeld die zijn vrouw ontmoet heeft via een contactadvertentie in de Hitkrant. Zij vierden hun 25-jarig huwelijksjubileum en hij was op zoek naar die ene Hitkrant. Onze scan met die advertentie is toen uiteindelijk op een groot scherm getoond tijdens hun feest. Een andere keer hebben we een specifieke foto gezocht. Deze werd getoond op een uitvaart. Met ons werk konden we toen echt het verschil maken en dat is hartstikke mooi.”

Berend Botje

781 aanvragen, dat zijn er best veel. Hoelang is het team met een aanvraag bezig? “Dat verschilt heel erg,” aldus Karijn. “Soms is de informatie die we krijgen niet compleet. Dan moeten we eerst nog wat bibliografisch onderzoek doen. En soms is al meteen duidelijk dat wij niet kunnen helpen: dan is het boek of artikel niet te vinden in ons netwerk, of mensen vragen om het hele boek te scannen en dat mag auteursrechtelijk niet.

Maar we zoeken altijd even verder. Dan staat een artikel bijvoorbeeld al ergens online en kunnen we met een link toch helpen. En zoals ik al zei, het is mooi om te kunnen helpen. Laatst was iemand op zoek naar een bepaald breipatroon voor een trui met Berend Botje erop. Dat was een hele zoektocht, maar het is wel gelukt. Die mevrouw vond het fantastisch en was erg blij.”

Samenwerking met meerdere KB-afdelingen

Dit kan team Dienstverlening niet alleen neem ik aan. “Nee, er werken meerdere KB-afdelingen mee”, vertelt Karijn. “Denk aan de Magazijnmedewerkers, de fotografen van de Beeldstudio voor de hoogwaardige reproducties, de Postkamer, Functioneel Beheer en nog zoveel meer. En natuurlijk hebben we ook contact met collega's in het bibliotheeknetwerk.”

Wat een mooie dienst, zeg. “Ja, handig ook, want nu hoeft niet elke bibliotheek alle publicaties aan te schaffen. Dankzij IBL kunnen we onze vaak unieke collectie ook ter beschikking stellen aan mensen die niet naar de KB kunnen komen. En voor onze eigen leden regelen we aanvullingen die we niet uit eigen collectie kunnen leveren. Zo zijn we er eigenlijk voor iedereen.”

Wil je meer weten over IBL? Of over het aanvragen van scans of reproducties? De procedures hiervoor staan beschreven op onze site. Doen hoor!

Wilma van Wezenbeek